Auto u kojem se Miki Manojlović u seriji Grlom u jagode vrati iz Pariza, bio je znak da je uspio u životu, a mlađi gledaoci možda i neće prepoznati, jer takvih danas skoro da nema. Radi se o Peugeotu 404, jednom od najznačajnijih luksuznih francuskih automobila u sedamdesetim

Piše: Ahmed Burić

Kad je u jednoj od najvažnijih serija odrastanja generacija rođenih u šezdesetim Grlom u jagode, jedan od glavnih junaka Miki Rubiroza (igra ga Predrag Manojlović) saopšti najboljem drugu Banetu Bumbaru (Bane Cvejić) da odlazi živjeti u Pariz, to je značilo da je jedan dio života te sjajne družine nepovratno završen. Likovi poput Ušketa, Taleta Surovog, Goce, Čombeta ostali su nasljeđe cijelih generacija, nadimci koji su se tada dijelili ostajali su za cio život.

Povratak iz Pariza

Nije čudno da je serija i danas popularna, i nije za čuđenje kad od današnjih klinaca čujete neku repliku izgovorenu u tom remek-djelu koje su scenaristički potpisali Srđan Karanović i Rajko Grlić. Auto u kojem se Miki vrati iz Pariza, bio je znak da je uspio u životu, a mlađi gledaoci možda i neće prepoznati, jer takvih danas skoro da nema. Radi se o Peugeotu 404, jednom od najznačajnijih luksuznih francuskih automobila u sedamdesetim. Proizvodio se je od 1960. do 1978., dok je na nekim tržištima, u Nigeriji recimo, sastavljanje ovog najuspješnijeg modela potrajalo do 1989. godine.

Beograd je tada bio važna tačka naših života, jer se dosta stvari koje sun as zanimale odvijale tamo – snimali su se filmovi, osnivali bendovi, gostovala značajna imena iz svijeta umjetnosti – dok je u Sarajevu čija je urbana supstanca tek narastala, bilo nekih odsjaja i bljeskova, ali ne u tolikoj mjeri. Beograd je, ipak, bio prijestolnica Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije, i tu stvar je valjalo uvažavati.

BITI GOSPODIN Kad je konstruirao Peugeota 404, Farina kao da spojio sve najbolje osobine Francuza i Italijana – eleganciju, komociju i komunikativnost. Peugeot i danas na cesti izgleda kao pravi gospodin, bio je veoma popularan, u Africi ostao i dan danas, kao taksi vozilo

Nekada veliki novinar, a danas samo jedno u lepezi nacionalističkih pera Bogdan Tirnanić napisao je povodom smrti Yvesa Montanda napisao genijalnu rečenicu da je „idealni gospodin Francuz, zapravo Italijan“, aludirajući na to da je jedna od najvećih zvijezda Francuske, pjevač i glumac, rođen kao dijete italijanskih seljaka, a originalnim imenom se zvao Ivo Livi. Bilo je to 6. novembra 1991. godine, trajao je rat u Hrvatskoj, a mi smo strahujući htjeli ubijediti sebe da se „to ludilo“ neće prenijeti u Bosnu i Hercegovinu.

Stvar s Peugeotom je unekoliko bila slična: za konstrukciju nasljednika modela 403, čije tijelo podsjeća na Austin A 60 Cambridge, angažiran je Italijan. Giovanni Battista „Pinin“ Farina (kasnije Battista Pininfarina) (1893. – 1966.) bio je dizajner i osnivač firme Carrozzeria Pininfarina, koja će za sva vremena ostati poznata po sportskim automobilima nakon Drugog svjetskog rata, pogotovo Ferrarijima.

Farina se rodio u Torinu. Nadimak „Pinin“ dobio je kao najmlađe dijete u svojoj obitelji, a počeo je raditi kao pomoćnik u auto-radionici svog brata Giovannija sa dvanaest godina. Ostao je  25 godina u obiteljskoj firmi, Giovanni Stabilimenti Industriali Farina, učeći rad na karoserijama.

Pinin je 1930. formirao Carrozzeria Pininfarinu, čiji je najpoznatiji rad počinje 1952. godine, na Ferrarijevim automobilima. Farina je pet godina prije smrti i zvanično promijenio ime u Battista Pininfarina, što je potvrđeno od Predsjednika republike, a predloženo od strane Ministarstva pravde. Njegov posljednji osobni rad bio je Alfa Romeo 1600 Duetto, a njegov nećak Nino Farina bio je svjetski prvak u Formuli 1.

Francusko-italijanska veza

Kad je konstruirao Peugeota 404, Farina kao da spojio sve najbolje osobine Francuza i Italijana – eleganciju, komociju i komunikativnost. Peugeot i danas na cesti izgleda kao pravi gospodin, bio je veoma popularan, u Africi ostao i dan danas, kao taksi vozilo. Urađen u nekoliko verzija – sedan (saloon/berline), station wagon  i pickup, te u kupe verziji, što podsjeća na Fordov model Continental Mark II, 404 je cijenjen zbog svoje robusnosti, širine zbog koje je potpisnik ovoga teksta zamalo mogao nastradati kad je jednom krajem sedamdesetih išao u sarajevsku muzičku školu. Neoprezni vozač je prišao malo previše trotoaru, po kojem je bezbrižno išao dječak: o svemu daljem, pa i ovom tekstu, odlučivali su centimetri i viša sila.

I tako, kad su bivšeg dječaka život i ljubav odveli u Pariz, tek tada mu je postalo do kraja jasno zašto je Miki Rubiroza stigao odatle baš u Peugeotu 404. To je pouzdan znak da ste i u automobilu van njega – gospodin čovjek. Montand na cesti.

Proizvodio se je od 1960. do 1978.