Zaštitni znak jednog vremena

Osamnaest godina, ljudsko punoljetstvo je dosta za život jednog automobila. I sve ono što čovjek u djetinjstvu zapamti kasnije ga formira, i od toga on zapravo i tka svoj život, tražeći neki detalj, liniju ili pjesmu, tražeći ljepotu u svijetu u kojem nema više ni Yvesa Montanda ni Simce 1100, svijetu koji nezaustavljivo juri u razvoj, a sve češće zaboravlja koje su prave, temeljne životne vrijednosti

Piše: Ahmed Burić

Kad u subotnje popodne zazvoni „Iskrin“ telefon a Stari se javi, čini mi se da nije bilo ništa gore nego kad neko od njegovih poznanika i prijatelja kaže da će dovesti Simcu. Samo bi otpuhnuo i rekao

– Hm, Simka. Više volim poraviti deset njemačkih, nego jedno francusko auto.

Zašto? – pitao sam.

– Zato što su nepristupačni. Dok dođeš do alternatora sav se slomiješ.

Da, izgleda da se preko nekih proizvoda može doznati nešto o mentalitetu nacije koja ga proizvodi. Njemački automobili su vjerovatno najpouzdaniji da se stigne od tačke A do tačke B, ali kad smo kod komfora, e tu Francuzi često odnose pobjedu. To je, naprosto, narod koji zna uživati, tako da se toga ne odriču niti u putovanju. Nacija bonvivana, što se kaže.

Ko je gospodin Francuz?

Kad je 9. oktobra 1991., u predvečerje rata na području bivše Jugoslavije umro veliki francuski pjevač i glumac Yves Montand, legendarni beogradski novinar, Bogdan Tirnanić, sada već i on pokojni, napisao je : „Idealni gospodin Francuz je, dakle, Italijan. Montand je, naime rođen u Toscani kao Ivo Livi, a pjevanjem šansona i igrajući u filmovima postao je zaštitni znak francuske kulture, simbol jednog vremena.“

NACIJA BONVIVANA Njemački automobili su vjerovatno najpouzdaniji da se stigne od tačke A do tačke B, ali kad smo kod komfora, e tu Francuzi često odnose pobjedu. To je, naprosto, narod koji zna uživati, tako da se toga ne odriču niti u putovanju. Nacija bonvivana, što se kaže

Tako je, nekako, i sa Simcom 1100, autom koje je prvi put pokazano u godini mog rođenja. Bilo je to 1967. na Siciliji. A trideset i tri godine ranije osnovana je firma Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile, SIMCA, a osnovana je od Fiata. Od 1935. do 1963. firmu je vodio Henru Teodore Pigozzi (opet Italijan, rođen kao Enrico Teodoro Pigozzi), no nakon što je Simca zajednički krenula u biznis s Fordom, postali su dio Chryslera. Uz Renault i Peugeot, Simca spada u red najvažnijih francuskih proizvađača automobila poslije Drugog svjetskog rata. Najuspješniji modeli bili su Aronde, Simca 1000 i abartovane rally verzije, ali je tek sa modelom 1100 dostignuto nebo – sa 2.200.000 prodatih komada gospodarili su evropskim i svjetskim cestama.

Prave vrijednosti

Dizajnirana nakon istraživanja tržišta, Simca 1100 djelo je dvojice inženjera Phillipea Grundelera i Charlesa Scalesa a prihvaćena je upravo zbog boljeg korištenja prostora u malim kolima. Američke izvedbe su bile nešto drugačije u odnosu na evropske, a valja znati i to da se Simca proizvodila u Brazliu, a da su je, za vrijeme Cryslera, sastavljali u Kolumbiji, Španiji, Argentini i Chileu. Simca 1100 je prvi automobil u kojem je na taj način kombiniran prednji ovjes i standardna trovratna i petorovratna karoserija čime je omogućemo da se dobije taj famozni veći prostor. Zanimljivo je i da je Simca 1100 inspirirala Volswagenove inženjere koji su kao osnov uzeli baš taj izgled i napravili jedno od najpopularnjih vozila svih vremena. Radi se, naravno o Golfu, koji , eto, svoju izbalansiranost I eleganciju duguje Simci 1100. I Matra Rancho, jedan od najpopularnijih terenaca u istoriji je zasnovan na 1100-tki, a pokušaj nasljeđivanja s modelom Talbot Horizon je prilično neslavno propao, nakon što je Chrysler Europe kupio 15% dionica Simce od Forda. Brak na silu nije uspio, i nekako uporedo zajedno s padom prodaje 1100, firma je propala. Prvo su prodali jednu fabriku Citroenu, a onda je Peugeot preuzeo ono što je ostalo od Simce.

Osamnaest godina, ljudsko punoljetstvo je dosta za život jednog automobila. I sve ono što čovjek u djetinjstvu zapamti kasnije ga formira, i od toga on zapravo i tka svoj život, tražeći neki detalj, liniju ili pjesmu, tražeći ljepotu u svijetu u kojem nema više ni Yvesa Montanda ni Simce 1100, svijetu koji nezaustavljivo juri u razvoj, a sve češće zaboravlja koje su prave, temeljne životne vrijednosti. I prave stvari: poput Simce 1100.

Uz Renault i Peugeot, Simca spada u red najvažnijih francuskih proizvađača automobila poslije Drugog svjetskog rata