Srijeda, 4 Decembra, 2024

Prije 125 godina Václav Laurin i Václav Klement položili su kamen temeljac za ŠKODA AUTO

Prije tačno 125 godina – u decembru 1895. godine, mehaničar Václav Laurin i prodavač knjiga Václav Klement postavili su kamen temeljac za današnju ŠKODA AUTO. Dvojicu osnivača ujedinila je njihova strast prema biciklizmu. Svojim su kupcima željeli ponuditi bicikle izrađene od najboljih dostupnih materijala, a da su i dalje povoljni. U njihovoj maloj radionici troje ljudi bilo je zaposleno na izradi bicikala voženih nogom ili rukom. Godinu dana kasnije, 21 zaposlenik izrađivao je pet različitih modela bicikala, koji su nosili ime SLAVIA. Asortiman je ubrzo proširen na bicikle za djecu, tandem bicikle, dvotočkaše s pogonom na lanac ili osovinu i tricikle za prijevoz robe ili ljudi.

Uspješni modeli na dva kotača
Laurin i Klement, nastavili su razvijati svoj portfelj modela: 18. decembra 1899. javnosti su predstavili prva dva motocikla L&K, modele SLAVIA A i B. Da bi motocikli bili lakši za upravljanje i stabilniji, motor je instaliran u donjem dijelu okvira. Ovo pozicioniranje kasnije je postalo međunarodni standard i smatra se velikim postignućem intuitivnog inženjera Václava Laurina. Tvrtka svoj brzi rast duguje viziji i poduzetničkom talentu Václava Klementa, koji je uspio osvojiti velike narudžbe kako na domaćem tržištu, tako i u industrijaliziranim zemljama poput Njemačke i Velike Britanije. Izvanredne kvalitete motoriziranih dvotočkaša iz Mlade Boleslava potvrdio je i njihov uspjeh u zahtjevnim trkaćim događajima.

prije 125 godina

Prvi automobili i uspon na vodeće pozicije tog doba
Krajem 1905. tvrtka iz Mlade Boleslav predstavila je svoj prvi automobil: Laurin & Klement Voiturette A. Lagani i upravljivi automobil iz Bohemije imao je litreni dvocilindrični motor i vozio brzinom do 40 km / h. . Manje od godinu dana nakon što je ušao u posao s proizvodnjom automobila, asortiman je obuhvaćao širok izbor modela s dva i četiri cilindra. L&K je svoj prestiž unaprijedio prvim osmocilindričnim vozilom proizvedenim u Europi, tipom FF iz 1907. Tvrtka je također proslavila komercijalne i automobilske uspjehe. L&K je postao najveći proizvođač automobila u Austrougarskoj, izvozeći na nekoliko desetaka tržišta na svim kontinentima, prije Prvog svjetskog rata.

Legendarni modeli oblikovali su sljedeću eru uspjeha u ŠKODI
Tri desetljeća nakon osnivanja tvrtke, Laurin & Klement spojili su se 1925. godine sa snažnim strateškim partnerom: inženjerskom grupom Škoda iz Pilsena. Ovim obostrano korisnim spajanjem postavljen je temelj daljnje priče o uspjehu tvrtke. Otada je krilata strelica u logotipu marke postala simbol brzine i napretka. ŠKODA AUTO ubrzo je svoj pogon u Mladá Boleslavu prenamijenio u učinkovitu proizvodnju na traci. Lansiranje nove generacije vozila smatra se prekretnicom: uspjeh modela Popular, Rapid, Favorit i Superb uspostavio je ŠKODU kao vodećeg proizvođača automobila u svojoj zemlji od 1936. godine – položaj koji je marka zauzimala do danas. Zahtjevna daleka putovanja koja su se odvijala Europom, Azijom, Amerikom i Afrikom također su demonstrirala robusnost i pouzdanost vozila iz Mlade Boleslav.

skoda-favorit, prije 30 godina

Nakon Drugog svjetskog rata tvrtka je nacionalizirana, ali ŠKODA nastavlja svoju ponosnu tradiciju čak i pod izazovnim uvjetima planske ekonomije. Prošireni su proizvodni kapaciteti u pogonima u Kvasinyju i Vrchlabíju, a tvrtka je nastavila samostalno razvijati nove modele. Sada već legendarna prva Octavia iz 1959. godine i pametni kabriolet Felicia svjedoče o inženjerskoj predanosti ove ere. Otvaranje nove tvornice u Mladá Boleslavu u martu 1964. omogućilo je brzi porast godišnjih količina proizvodnje. Iste je godine predstavljena limuzina ŠKODA 1000 MB sa stražnjim motorom, koja će se uskoro smatrati jednim od najnaprednijih modela od jednog litre na svijetu. Značajni sportski kupe ŠKODA 110 R iz 1970. godine predstavljao je još jedan vrhunac. ŠKODA 130 RS, koji je izveden iz njega, od 1975. godine postao je jedan od najuspješnijih trkaćih i reli automobila u svojoj kategoriji, dobivši nadimak „Porsche of East“.

Novi početak pod okriljem Volkswagen koncerna
Tvrtka je godinu globalnog političkog preokreta započela 1989. s ključnom konkurentskom prednošću: ŠKODA Favorit, koji je predstavljen 1987. Model hatchback, dizajniran u čistim talijanskim linijama, imao je suvremeni izgled s poprečno montiranim prednjim motorom i  pogonom na prednje točkove. Ovo moderno vozilo pružilo je uvjerljiv razlog da je najveći europski proizvođač automobila, Volkswagen Group, preuzme ŠKODA AUTO. ŠKODA je 16. aprila 1991. postala četvrta marka koja se pridružila Volkswagen grupi. Baš kao i 1925., uključivanje snažnog strateškog partnera omogućilo je daljnji dinamični razvoj češke tvrtke. Zahvaljujući suradnji s globalno aktivnom njemačkom grupom, razina kvalitete se povećala, ŠKODA je proširila svoj portfelj tako da uključuje modele više klase te je dugoročno osvojio druge atraktivne segmente poput SUV-ova.

Možda vas zanima

Nedavno objavljeno