Četvrtak, 16 Januara, 2025

MINI Cooper – sinonim za užitak u vožnji već 60 godina

Za ljubitelje automobila, lokacija u londonskom predgrađu Surbiton mora da je bila pravi raj. Otpaci posvuda, auto dijelovi, gume i predani otac koji radi na automobilima i biciklima u garaži. A usred svega tog je bio izvjesni John Cooper, koji je odmah po završetku Drugog svjetskog rata postavio temelje za izvanrednu karijeru dizajnera trkačkih vozila. Do danas se njegovo ime ne vezuje samo za velike uspjehe u Formuli 1, već i za posebno sportske modele marke MINI. Zahvaljujući posvećenosti Johna Coopera, samo dvije godine nakon klasičnog Mini, koji je predstavljen 1959. godine, na tržište je došla snažnija varijanta modela malog automobila, koja je u to vrijeme bila revolucionarna. Mini Cooper je odmah impresionirao živahnom isporukom snage i visokom agilnošću. Čak 60 godina kasnije, imena tradicionalnog britanskog proizvođača automobila i legendarnog dizajnera sportskih automobila upadljivo se često spominju u istom dahu kada je u pitanju maksimalni užitak u vožnji uz minimalne vanjske dimenzije.

U Velikoj Britaniji želja za utrkama ponovo se probudila ubrzo nakon završetka rata. Staze su bile označene i takmičenja su održana širom zemlje. John Cooper je posjedovao talenat i ambiciju da se istakne na ovoj sceni. Imao je samo 23 godine kada je sa svojim ocem Charlesom 1946. osnovao kompaniju Cooper Car Company, koja je ubrzo razvila i izgradila uspješne trkaće automobile Formule 3 i Formule 2. Sinova domišljatost kulminirala je konstruisanjem novog tipa trkačkog automobila Formule 1, u kojem motor nije ispred vozača, kako je to tada bilo uobičajeno, već iza njega. Cooper je slavio prve pobjede u sezoni 1958. godine. 1959. i 1960. Jack Brabham je čak postao svjetski prvak na Cooperu. Revolucionarni princip srednjeg motora se trajno učvrstio u Grand Prix trkama. Cooperov tim ostao je aktivan u Formuli 1 do kraja 1960-ih, a Stirling Moss, Bruce McLaren i Jochen Rindt među najpoznatijim vozačima uz Jacka Brabhama.

mini-cooper-mk-1

Dok je John Cooper bio zauzet ostavljanjem traga na trkama formule, inženjer Alec Issigonis je razvio novi mali automobil za British Motor Corporation. Sa spoljnom dužinom od nešto više od tri metra, klasični Mini nudio je iznenađujuće mnogo prostora za četiri putnika i njihov prtljag. Issigonis je postavio motor poprečno sprijeda, s mjenjačem direktno ispod. Točkovi postavljeni daleko izvana i kratki prepusti su učinili ostalo. Klasični Mini je počeo sa snagom motora od 34 KS, ali je bio lagan i, zahvaljujući svom pogonu na prednje točkove, širokom tragu i karoseriji otpornoj na torziju, pokazao je izuzetno agilno ponašanje u krivinama. Dok je Issigonis imao na umu jeftino i ekonomično vozilo za sve, John Cooper je odmah prepoznao sportski potencijal klasičnog Mini. Dva genijalna tehničara su se već upoznala tokom zajedničkih trkačkih aktivnosti, kasnije su negovali poslovne odnose i razvili iznimno prijateljstvo tokom vremena. Ipak, bilo je potrebno mnogo uvjeravanja da se poveća sportski temperament klasičnog Mini. Uz blagoslov menadžmenta BMC grupe, John Cooper je u početku stvorio malu seriju od 1.000 vozila. Modifikovani motor zapremine nešto manje od 1,0 litara generisao je snagu od 55 KS, što je bilo dovoljno za maksimalnu brzinu od 135 km/h. Cooper je takođe obezbedio kraći menjač, ​​bolje vođenu ručicu menjača, disk kočnice na prednjim točkovima i šire gume. Osim toga, krov je bio kontrastne boje, a unutrašnjost je dizajnirana u dvije boje. Prvi Mini Cooper izašao je na tržište u septembru 1961.

Reakcije su bile euforične a Cooper i Issigonis, povećali su zapreminu na 1071 kubni centimetar. To je povećalo snagu na 70 KS. Tehnologija šasije dala je još jedan važan podsticaj za sportsku karijeru klasičnog Mini: Issigonis je takođe probio nove terene u oblastima upravljanja, ovjesa točkova i ovjesa, postavljajući tako temelje za karting osjećaj koji je i danas poznat. Homokinetički kardanski zglobovi su smanjili utjecaj pogona na upravljanje, podokvir na koji su pričvršćeni i stražnji kotači poboljšao stabilnost smjera. Mini Cooper je odmah bio uspješan na trkačkim stazama i reli stazama. Svojim nastupima na reliju Monte Carlo postao je legenda. 1963. Finac Rauno Aaltonen je postigao prvu pobjedu. Pored trofeja, Mini Cooper je iz godine u godinu sticao sve više simpatija svojim pojavama. Uspjeh u nadmetanju sa brojnim značajno većim i snažnijim konkurentima učinio ga je ugodnijim za publiku. Hvaljeni vrhunci bili su ukupne pobjede ostvarene sa Mini Cooper S na reliju Monte Carlo 1964., 1965. i 1967. Tek tada je reli karijera klasičnog Mini privedena kraju.

mini-cooper-generati

Mini Cooper je oduševljavao svoje obožavatelje na putu od 1961. do 1971. godine. Za to vrijeme, naziv njegovog modela postao je sinonim za strastveno zadovoljstvo u vožnji. Ime John Cooper je cijelo vrijeme ostalo uz ljubitelje klasičnog Mini. Setovi za podešavanje koje je razvio Cooper za mini seriju vozila naišli su na veliku potražnju 1970-ih i 1980-ih. 1990. Mini Cooper se vratio u asortiman modela. Ispod kratke haube, 1,3 litarski četvorocilindrični motor sada je radio sa početnih 61 ks. Ova verzija se proizvodila sa 63 KS do jeseni 2000. godine. Nasljednik je već bio spreman da krene u ovom trenutku. Sa preuzimanjem Rover grupe od strane BMW-a početkom 1994. godine, otvorile su se potpuno nove perspektive za brend MINI. Na Međunarodnom sajmu automobila (IAA) u Frankfurtu 1997. godine predstavljena je studija o MINI Cooperu, koja je ponudila perspektivu novog izdanja jedinstvenog britanskog malog automobila. Kao moderna interpretacija koncepta tradicionalnog vozila, spojio je klasične vrijednosti svog prethodnika sa zahtjevima modernog automobila na pragu 21. stoljeća. 2001. novi MINI ugledao je svjetlodana.

Novi MINI je bio veći, otmjeniji, šareniji i, naravno, tehnički ažuriran. Takođe je prenio tipičan osjećaj za karting klasičnog Mini u moderna vremena. Istovremeno, MINI, proizveden u Oksfordu u Velikoj Britaniji, bio je prvo premium vozilo u segmentu malih automobila. Za razliku od klasika, MINI Cooper je sada odmah bio dio startne mreže. Sa maksimalnom snagom od 85 kW / 115 KS, opravdao je svoje ime. Motor i konstrukcija šasije odmah su formirali harmoničan savez za maksimalno uživanje u vožnji. Četvorocilindrični motor, ponovo postavljen poprečno sprijeda, sada je imao zapreminu od 1,6 litara. Njegova snaga omogućila je MINI Cooperu da s mjesta do 100 km/h sprinta za 9,2 sekunde i da postigne najveću brzinu od 197 km/h. Želja za još većim performansama ispunjena je i modernim MINI-jem. U jesen 2001. uslijedio je MINI Cooper S od 120 kW / 163 KS.

mini-cooper

Evolucijski daljnji razvoj dizajna i temeljno tehnički obnovljeno, novo izdanje modernog MINI-ja izašlo je na tržište u novembru 2006. Pod motom “Od originala do originala”, izgled MINI-ja, koji je dobio najviše ocjene simpatija, dotjeran je u brojne detalje, koji su posebno još jasnije naglasili sportske vrline umjetnika kompaktnih oblina. Modeli MINI Cooper sa 88 kW / 120 KS i MINI Cooper S sa 128 kW / 175 KS dostupni za lansiranje na tržište odmah su impresionirali svojim povećanim performansama dok su istovremeno značajno smanjili potrošnju goriva i emisije. Dvije godine kasnije, sportske karakteristike Mini Coopera mogle su se po prvi put doživjeti i sa visoko efikasnim dizel motorom. U MINI Cooper D obezbeđena je 81 kW / 110 KS. Kada je razvijao moderni MINI na prelazu milenijuma, Mike Cooper je u projekat uneo stručnost koju je prikupio u svojoj porodici. Sin Johna Coopera bio je strastveno predan posebno sportskim verzijama MINI-ja. U narednim godinama taj odnos napet u tradiciji postao je još bliži. Početkom 2007. BMW Grupa je stekla prava na zaštitni znak od John Cooper Garages. Kao rezultat ove uredbe, brend John Cooper Works je službeni dio brenda MINI od 2008. godine. Od tada, izuzetno sportski modeli John Cooper Worksa predstavljaju maksimum snage i performansi koji se mogu doživjeti u MINI-ju.

mini-cooper-2021

Čak i u trenutnoj generaciji modela, MINI Cooper je oličenje dodatne porcije zabave u vožnji, koja se sada ostvaruje u velikom broju oblika. Sa trocilindričnim benzinskim motorom ispod haube, sada ima 100 kW / 136 KS. Osim toga, ime Cooper je usidreno u cijelom spektru trenutne palete modela. Prvi model brenda na čisto električni pogon zove se MINI Cooper SE. Pokrenut električnim motorom od 135 kW / 184 KS, kombinuje održivu mobilnost sa karakterističnom zabavom u vožnji, ekspresivnim dizajnom i vrhunskim kvalitetom. Na drugoj strani spektra je novi MINI John Cooper Works GP. Pokreće ga četvorocilindrični turbo motor od 225 kW / 306 KS, što ga čini najbržim MINI-jem ikada odobrenim za put. Bez obzira na to da li je lokalno bez emisija u svakodnevnom gradskom saobraćaju ili sa neobuzdanom željom da se krene na trkačku stazu: svaki MINI sa imenom Cooper u nazivu modela nosi jedinstveni britanski sportski duh koji postoji već 60 godina

Možda vas zanima

Nedavno objavljeno