Početak 80-tihgodina prošlog vijeka donosi definitivnu prevlast turbo motora u F1: ono što je započeo Renault sa svojim V6 motorom, jednakim konceptom nastavlja Ferrari. BMW se odlučije za linijski 4-cilindarski agregat sa turbinom, dok je izbor Alfa Romeo “ekstremni” V8 turbo. Zajedničko je svima da su “upakovani” u svega 1,5 litara radne zapremine. Iako su 1982 godine Niki Lauda i John Watson ostvarili po dvije pobjede sa Mclarenuom MP4/1, a Keke Rosberg na Williams Cosworthu postao prbak svijeta, dani atmosferskih motora bili su odbrojani. Već naredne godine Ron Dennis, gazda Mclarena, kreće u potragu za agregatom sa turbo punjačom, obzirom da niti Ferrari, niti Renault, niti BMW nisu željeli ustupiti svoje strojeve, Dennis se obratio Porscheu, firmi sa najve­ćim iskustvom u izradi takmičarskih turbo-motora, istina za utrke pro­totipova. Nijemci su izrazili sprem­nost da konstruiraju 1,5 litarski V6 turbo, samo ukoliko Dennis i McLa­ren plate troškove razvoja od tada basnoslovnih pet miliona dolara, što je čak i za Maribora bilo previše. Ron Dennis uspijeva preoteti tadaš­njeg sponzora Williamsa, holding kompaniju TAG (Techniques Avant Garde SA) sa sjedištem u Luksem­burgu, u vlasništvu rođenog Saudijca Mansoura Ojjeha. Dobija potreb­ne novce, a Ojjeh postaje vlasnikom 60 posto dionica McLarena.

Tadašnji turbo motori trebali su dosta vremena da bi postigli traženu pouzdanost, pa Dennis donosi mu­dru odluku da TAG-Porsche V6 turbo dječije bolesti preboli u finišu 1983. godine jer je ta sezona ionako bila izgubljena za McLaren. Stoga je novi motor debitirao na VN Nizo­zemske 28. kolovoza i to samo u bo­lidu Nikija Laude. Austrijanac je ost­vario tek 19. startnu poziciju, sa čak 4,5 sekunde zaostatka za Piquetom u Brabhamu BT52 BMW turbo, odnosno četiri desetinke iza timskog kolege Johna Watsona sa starim, 100-tinjak “konja” slabijim, atmosfer­skim Cosworthom. Dok je Lauda na utrci odustao već nakon 25 krugova, Watson se popeo na postolje osvo­jivši treće mjesto što je bio labuđi pjev Cosvvortha u McLarenu. Jer, već na narednoj utrci u Monzi, oba crvenobijela bolida pokretao je TAG-Porsche. Činjenica da Lauda i Wat­son prelaskom na novi motor nisu osvojili niti jedan bod do kraja 1983, malo koga je mogla navesti da se kladi na McLaren u narednoj godini. No, Dennls je u pauzi Između dvije sezone poslao Watsona u pen­ziju, a Iz Renaulta doveo razočara­nog Alalna Prosta. U zimskoj pauzi postignut je savršen sklad između bolida McLaren MP4/2 i motora TAG-Porsche V6 Turbo. l uslijedila je dominacija dotad neviđena u F1. Alain Prost pobjeđuje na sedam utr­ka, ali šampion postaje NIKI Lauda sa pet triumfa i pola buda vlše u ukupnom poretku. Ovih pola boda razlike Između dva vozača McLarena pojavilo se jer je utrka u Monaku prekinuta zbog strahovitog pljuska l polovično bodovana. Zlobnici su smatrali kako je pravi razlog proklda bila činjenica do jo mlađani Ayrton Senna stizao vodećeg Prosta za preko dvije sekunde po krugu, a ciljnu zasstavu je spustio dobar Alalnov prijatelj Jacky Ickx. Paradoks je či­njenica da bi Prost postao svjetskim prvakom čak i da je osvojio dingo mjesto, ali uz ful bodovnanje.

Prost ja sve naplatio u narednie dvije sezone.  Najprije je 1985, suvereno postao prvi (i jedini Francuz sa titulom svjetskog prvaka u F1), Pobljedlo je pet puta i već na 14 od 16 trka, u Brands Hatchu, stekao nedostižnu prednost nad pokojnim Michaelom Alboretom u Ferrariju. U oproštajnoj sezoni  pobjedu ju upisao i Lauda, l to na stazi u u Zandvoortu, na stazi na kojoj je započeo brak McLarena I TAG Porschea. Boginja sreće koja je dotad rijetko bila na njegovoj strani, pomilovala je “profesora«” 1886. godine kada mu je timski drug bio Keke Rosberg.  TAG-Parsche je tokom većeg dijela sezone snagom i potrošnjom bio inferioren Hondinom V 6 motoru i bolidima Williams koji su vozili Nigel Mansell i Nelson Piquet, ali je šampion ponovo Alain Prost. Na posljednjoj utrci u Australiji Mansellu je pukla guma pri brzini od 300 km/h u trenutku kada je imao tit­ulu u džepu. Pošto se isto desilo l Rosbergu koji je zbog jednake tak­tike koristio istu mješavinu Goodyear pneumatlka, Wlllamsov tim je iz sigurnosnih razloga hitno pozvao Plqueta na neplanirano zaustavljanje. Drugačiju taktiku koristio je Alain Prost l to mu se na kraju isplatilo.

Mada je bilo očito da TAG-Porsche ne možo pratiti astronomska ulaganja Honde u najbrži cirkus, Dennls ostaje vjeran dotadašnjom dobavljaču motora i u 1987. Alain Prost na najvišoj stepenici postolja ispija šampanjac još tri puta sa šasi­jom ‘MP4/3’, pri čemu posebno treba istaći trljumf  u Estorilu kojim je “mali Napoloon” poslao tadašnji rekorder F1 sa 28 pobjeda, čime je nadmašio Jackie Stewarta. Rekorder bi postao još ranije da mu nije u Hockenhejmu nestalo goriva pet krugova prije kraja kada je ubjedljivo vodio. Upravo je prevelika potrošnja u vremenu kada F1 uvodi limit goriva bila najveći problem ne samo TAG-Porschea, nego i ostalh turbo motora. Prost je nekoliko puta gurao bolid na ciljnoj ravnini a u Imoli je 1986 vozio cik-cak kako bi iscijedio i posljednje kapi benzina. Zanimljivo je da mu je u posljednjoj sezoni sa Porscheom društvo u timu pravio Stefan Johansaon kojem se Dennis na taj način zahvalio što ga je povezao s McLarenom i Marlborom, iako kratkotrajan brak  McLarena i TAG-Porschea bio je uspješan obilježivši turbo eru F 1. Partnerstvo Ron Dennis i Mansur Ojjeha traje do danas: obojica su vlasnici po 30 posto dionica McLaren Group a ostatak pripada Mercedesu.

Zvjezdane staze Želimira Solde
Naš drug sad je gore među zvijezdama. A iza sebe je ostavio bezvremenski trag zvjezdane prašine, svojevrsno svjedočenje o vremenu u kojem je živio. Želimir Željko Soldo, automobilski i sportski entuzijasta pisao je, a izdavačka kuća ”Sezam” u časopisu Auto plus objavila tekstove koji su uistinu dio historije novinarstva ove zemlje. Zahvaljujući Željkovoj kćerci Nini Soldo i Emiru Vučijaku, naš portal www.timing.ba iz arhivskih podruma donosi bezvremenske tekstove koji su sada dostupni i generacijama koje ne pamte ta vremena. Baš kako nas je u kultnoj seriji Zvjezdane staze kapetan Jean Luc Picard sa svojim Enterpriseom vodio ”gdje čovjek nije prije kročio”, tako su i tekstovi legendarnog Želimira Solde ne samo oslikavali puno šareniji i veseliji svijet našeg automobilizma nego i naše nade za bolji budući svijet bez predrasuda i granica.
Sretni smo što sa vama možemo da podijelimo duh jednog sretnijeg vremena ali i isto tako svaki vaš SHARE ovih tekstova pomoći će u dostupnosti široj publici, što Željkova zaostavština svakako zaslužuje.
Sherujte i čitajte Soldu, jer je svemir – krajnja granica.
Enes Cviko