Ovakvi naslovi se obično koriste za opisivanje karijera umjetnika ili mislilaca. U ovom slučaju radi se o Mitsubishi Motors Company, firmi koja je u ovom trenutku do grlau gubitcima, ali proizvodi jedan od najpoželjnijih automobila današnjice “Evo 9”. Pomenuti Evo 9 je najnovija prinova u obiteljskoj liniji “evolition” Mitsubishija, liniji koja je nastala još 1992 godine. Mitsubishu Lancer, Galant ili Carisma, ovisno o tržištu na kojem je prodavac –  s pogonom na sve točkove dominirao je na rally stazama veći dio zadnje decenije prošlog stoljeća, a apsolutni vrh je postignut kada je Tommi Makinen osvojio četiri titule u periodu 1996- 1999. Ove godine (2006) Mitsubishi ne nastupa u SP-u, ali se čuju priče kako je naredne 2007 ili sezone 2008 moguć povtratak. Stoga i nečudi da su pali u zaborav prvi uspjesi firme na svijetskoj sceni.

Mitsubishi u odnosu na svoje zemljake Toyotu, Hondu i Mazdu, pomalo kasno okrenuo prodaji na globalnom tržištu. S obzirom da su stari i novi kontinent već bili zauzeti od pomenute trojke, Mitsubishi se okrenuo novim tržištima – Australiji i Africi. Možda je australac Dog Stewart i glavni krivac za ulazak Mitsubishija na međunarodnu scenu. Davne 1967 uspio je japanske bosove nagovoriti da sa dva “Colta 100F” nastupe na Soutern Cross Rally. Naziv takmičenja “Rally Južnog Križa” nema nikakve veze sa Vatikanom, već aludira na istoimeno sazviježđe koje je ukomponirano u australsku zastavu. Suradnja koja je tada počela trajei danas jer je Dog šef australskog tima. Debi prije gotovo četvrt vijeka je prošao bolje nego  jeiko  mogao  očekivati:  automobil(čić)  je osvojio  prvo  mjesto  u klasi  i   nevjerovatno  četvrto  u generali.  Već naredne godine Mitsubishi nastupa sa pravom tvorničkom ekipom. Na najteđem australskom takmičenju koje se vozilo 50-tih i 60-tih godina, Ampol Trial (12-to dnevni dužine preko 9000 km), Colt sada pojačan na čitavih 1100 kubika osvojio je treće mjesto u generalnom plasmanu. Japanci su bili oduševljeni dobijenim besplatnim publicitetom i tako je u biti i definiran njihov pristup takmičenjima. To su bili ispiti gdje se mogla pokazati robusnost i pouzdanost vozila sa znakom dijamanta.

Sa proširenjem proizvodne game na vozila srednje klase Colt Galant iz 1969 godine, stvoreni su uvjeti za stvaranje automobila koji su u stanju i pobijeđivati. “Colt Galant A GS” sa 1,5 litarskim motorom  vodio je na Southern Cross Rally-ju do zadnjeg dana, kad su ga tehnički problemi  usporili pa je završio kao treći.Za narednu godinu motor Colt Galanta 16L GS je povćen za 100 kubika,  dobio ukupno 150 KS, a Andrew Cowan doni prvu međunarodnu pobjedu Mitsubishiju. Najveći uspijeh u australiju “Colt” sada kao A73 1600 GSR model, ostvario 1974 godine: prva četiri mjesta u generali i Cowan opet pobjednik. U japanskom mentaltetu lojalnost stoji visoko na ljestvici vrlina. Kao i u slučaju Dog Stewarta, dugo je trajao i “brak”sa Andrew Cowanom. Australac je prošle godine otišao u penziju sa mjesta glavnog gazde tvorničke ekipe Mitsubishi Raliiart Team Europe. Uprkos fantastičnim rezultatima u Australiji direkcija je bila svijesna da se nemože hvaliti sa uspijesima kad uđe u koštac sa vodećim svijetskin proizvođačima na nekom od takmičenja za Svijetsko prvenstvo. Igrajući na kartu izdržljivosti svojih vozila, Mitsubishi je izabrao najteže takmičenje u kalendaru – Safari Rally 1974 godine. Nakon pet dana i 6000 kilometara svega osim pravih cesta, kenijac indijskkih korijena Joginder Sing donio je Mitsubishiju debitantsku pobjedu koja tim bila slađa  jer su drugo i trće mjesto osvojile rally legende Bjorn Waldegaard (Porsche 911) i Sandro Munari (Lancia Fulvia HF).

Naredne godine pobjeda je izmakla, ali je 1976 cio podijum bio Mitsubiishijev,  sa Singhom na prvom, kenijskom posadom Robin Ulyate Chris Bates na drugom i Cowanom na trećem mjestu. Peugeot je sa svojom 504 ticom bio pretvrd orah na Safariju 1977 ali se Colt Lancer osvetio na Rallyju Obale Slonovače i osvojio prva dva mjesta (Cowan i Sing). Druga velika naftna kriza s kraja 70 tih, označila je kraj bećine maratonskih takmičenja, a Mitsubishi nije imao u svom proizvodnom programu dostojnog konkurenta Lanciji Stratos ili Ford Eskortu RS 1800 za primjer.

Nakon četvorogodišnje pauze japanci su se vratili sa Lancerom EX 2000 Turbo. Jedini međunarodni uspijeh u periodu 1981 -1983 bilo je treće mjesto na finskom “1000 Lakes Rally”  dok je za upravljačem sjedio sadašnji vlasnik možda i najbolje škole rally vođnje finac Pentti Airikkala. Bez  obzira na to što su veliki rezultati izostali, “EX 2000 Turbo” i nastupi u grupi A sa Starionom bili su škola za nastanak Galanta VR4 na čijem iskustvu je nastao “Lancer Evolution III”.  Ostalo je poznato….

 

Zvjezdane staze Želimira Solde
Naš drug sad je gore među zvijezdama. A iza sebe je ostavio bezvremenski trag zvjezdane prašine, svojevrsno svjedočenje o vremenu u kojem je živio. Želimir Željko Soldo, automobilski i sportski entuzijasta pisao je, a izdavačka kuća ”Sezam” u časopisu Auto plus objavila tekstove koji su uistinu dio historije novinarstva ove zemlje. Zahvaljujući Željkovoj kćerci Nini Soldo i Emiru Vučijaku, naš portal www.timing.ba iz arhivskih podruma donosi bezvremenske tekstove koji su sada dostupni i generacijama koje ne pamte ta vremena. Baš kako nas je u kultnoj seriji Zvjezdane staze kapetan Jean Luc Picard sa svojim Enterpriseom vodio ”gdje čovjek nije prije kročio”, tako su i tekstovi legendarnog Želimira Solde ne samo oslikavali puno šareniji i veseliji svijet našeg automobilizma nego i naše nade za bolji budući svijet bez predrasuda i granica.
Sretni smo što sa vama možemo da podijelimo duh jednog sretnijeg vremena ali i isto tako svaki vaš SHARE ovih tekstova pomoći će u dostupnosti široj publici, što Željkova zaostavština svakako zaslužuje.
Sherujte i čitajte Soldu, jer je svemir – krajnja granica.
Enes Cviko