Utorak, 18 Marta, 2025

Dvije generacije Mazdinih dizajnera

U ovoj priči, Tom Matano – jedan od osnivača MX-5 – i Jo Stenuit – direktor dizajna Mazda Motor Europe – govore o tome šta Mazdin dizajn čini tako jedinstvenim i koje razlike i sličnosti vide između generacija dizajna i dizajneri. U ljeto 2022. Matano i Stenuit su se upoznali u Muzeju filma EYE u Amsterdamu, okruženi različitim generacijama klasičnih MX-5.

Tom Matano

Godine 1974. Tom Matano je započeo svoju karijeru u automobilskoj industriji, a 1983. pridružio se Mazdi kao glavni dizajner za Mazdine operacije u Sjevernoj Americi. Kasnije je postao potpredsjednik dizajna i na kraju izvršni potpredsjednik zapadnih operacija za Mazda R&D North America, Inc., kao i izvršni dizajner i direktor Mazda North American Operations. Tokom njegove karijere u Mazdi, njegovi dizajni su jasno vidljivi u mnogim Mazdinim vozilima, kao što su Mazda RX-7, Mazda MX-5 i Miata ‘M-Coupe’ koncept automobil, kao i brojni drugi projekti koje su kreirali on i njegovi dizajnerski timovi. Iako već ima 75 godina, svoju strast za dizajnom i dalje dijeli s mlađom generacijom i drži časove umjetnosti na Akademiji umjetnosti Univerziteta u San Franciscu.

Jo Stenuit

Više od 20 godina, direktor dizajna Mazda Motor Europe Jo Stenuit bio je uključen u dizajniranje različitih konceptualnih i proizvodnih vozila – razvoj dizajna i strategija brenda. Kombinacija njegovih studija dizajna proizvoda i dizajna vozila učinila ga je snažnim dizajnerom orijentiranim na rješenja sa sposobnošću razumijevanja budućih kupaca, inženjerskih problema i želja klijenata. On je igrao značajnu ulogu unutar tima Mazda Design Management u smislu podizanja brenda na gotovo vrhunski nivo dizajna koji je sada dostigao, ne samo generiranjem nagrađivanih dizajna već i doprinoseći cjelokupnom imidžu brenda.

Koji su najveći izazovi i uspjesi kada je u pitanju dizajn automobila?

Tom Matano: „Vašu početnu temu dizajna treba realizirati kao proizvodni dizajn bez gubitka osnovne suštine koja je pretrpjela pomno ispitivanje povezano s dizajnom proizvoda i fazom proizvodnje. Tokom mog vremena, imali smo sreće sa FD RX-7, NA/NB Miatas, MX-6 i Mazda3. Mazdin sjajni inženjerski tim podržava viziju dizajna i radi s nama.”

Jo Stenuit: „Izazov je dizajnirati i ispuniti brojne zahtjeve, a istovremeno osigurati da se vaša vizija kao dizajnera automobila ne izgubi. Ovo funkcionira ako se u potpunosti usredotočite na svoj cilj (u Mazdinom slučaju: Kodo dizajn) i redovno komunicirate sa svim dionicima unutar kompanije. Uspjeh dolazi ako su svi dizajneri i inženjeri zadovoljni svojim doprinosom, a naši kupci vole automobil.”

Šta Mazdin dizajn čini tako jedinstvenim?

„Mazdin dizajn ima dušu koja komunicira kroz površine vozila koja stvaramo. Postoji emocionalna povezanost, a zatim dodir i osjećaj materijala u unutrašnjosti, kao i osjećaj prekidača i drugih dijelova preko kojih se odvija ljudska interakcija”, kaže Tom Matano. Za Jo Stenuita, ono što je važno je i Mazdin snažan fokus na kreiranje automobila za ljude koji vole vožnju. „Ovo je izraženo kroz način na koji oblikujemo eksterijer sa našom Kodo filozofijom dizajna i prelepim enterijerom fokusiranim na vozača. Kodo stvara osjećaj pokreta kroz dinamične proporcije i ručno izrađene površine. Unutrašnjost je uvijek gostoljubiva i nenatrpana i prekrivena prekrasnim kombinacijama materijala. Ova kombinacija eksterijera i unutrašnjosti je jedinstveno japanska i Mazda.”

Koje su razlike i sličnosti između generacija dizajnera?

Jo Stenuit: „Očigledno je da smo oboje dizajnirali za različite generacije kupaca, ali u principu, dizajn automobila je ostao vrlo sličan. Oboje smo strastveni prema automobilima i želimo da stvaramo automobile koji pokreću ljude. Moderni automobili su mnogo složeniji i zahtijevaju holističkiji pristup dizajnu. Vrlo velika promjena je i internacionalizacija dizajna automobila. Imati tim Evropljana, Rusa, Kineza i Indijaca zajedno je omogućeno zbog povezanog svijeta, što ga čini i mnogo konkurentnijim nego prije.”

Za Toma Matana, postoje razlike na osnovu njihovih starosnih grupa zbog njihovog iskustva u različitim fazama života. „Zajedno s novim tehnologijama, postoje novi materijali i proizvodni procesi koji se kontinuirano razvijaju i utječu na ishod dizajna. Drugi faktori su regulatorne promjene koje utiču na fundamentalne promjene arhitekture, kao što su sigurnosna pravila ili potrošnja goriva koja zahtijevaju mnogo veću aerodinamičku efikasnost i manju težinu. Ili nula emisija/nulti ugljični otisak pokreti održivosti.”

Koji je vaš lični moto i možete li ga detaljnije objasniti?

Jo Stenuit: „Moj lični moto je kreirati dizajnerske ideje na papiru i izgraditi ih što je prije moguće, po mogućnosti fizički. Testirajte ih sami i pokažite drugima. Koristite povratne informacije za učenje i poboljšanje. Dizajn je sve u isprobavanju, komunikaciji i konačno donošenju (pravih) odluka.”

Tom Matano: „Uvijek dizajniram stvari istinito prema onome što rade i što je jednostavnije moguće, na osnovu proporcija, stava, svjetla i sjene kako bih stvorio dinamično kretanje uz pažljivo podešenu vizualnu raspodjelu težine. Postajete objekt koji dizajnirate i razmišljate o dizajnu iz ‘unutar kutije’ umjesto da ga samo gledate iz ‘spolja’. Ja to nazivam ‘metodom empatičnog dizajna’.”

‘Jinba Ittai’ je bila filozofija iza MX-5 od prvog dana. Japanski izraz opisuje harmoniju između strijelca na konju i njegovog konja. Za Mazdu, to predstavlja vezu koju vozač stvara s automobilom koji se intuitivno ponaša onako kako vozač namjerava. Tom Matano i njegov tim počeli su sa snom o novoj vrsti pristupačnog sportskog automobila napravljenog za ljubitelje vožnje. Ali šta je učinilo MX-5 tako uspješnim širom svijeta u svim tim godinama?

Jo Stenuit: „Uspjeh je u činjenici da je od samog početka postojala jasna slika: napravite pristupačan, mali, okretan automobil koji ljudi vole da voze, čak i pri maloj brzini. Auto koji zrači pozitivnošću, uključujući i ljude koji vide auto kako prolazi. Ostao je uspješan i relevantan jer smo se već držali osnovnog koncepta automobila više od 30 godina, što je rezultiralo bazom obožavatelja koja stalno raste.”

Tom Matano: „To je takođe jednostavna i jasna poruka ‘zabavne vožnje’, kroz dizajn – i eksterijer i unutrašnjost – izvanredno jednostavan, ali efikasan pogonski zupčanik i dobro izveden osjećaj za automobil.”

Čega se najviše sećate kada se osvrnete na svoju Mazdinu karijeru?

Za Matana je imao sreće što je bio na pravom mjestu u pravo vrijeme i mogao je raditi sa pravim ljudima. „Svo svoje znanje i životno iskustvo sam mogao da iskoristim radeći u Sjedinjenim Državama, Evropi i Japanu i sarađujući sa vrhunskim svetskim talentima. Na primjer, Mazdin dizajner Ikuo Maeda. On je bio ključni igrač tokom moje karijere i bio je moj štićenik u Sjedinjenim Državama kada smo počeli da razvijamo našu viziju dizajna i filozofiju kasnih 1990-ih. Ikuo Maeda je postao pravi globalni lider u dizajnu.”

Jo Stenuit dodaje: „I ja sam imao sreće. Sreća da radim za kompaniju koja dozvoljava i očekuje od vas da imate svoje mišljenje i način rada, koja vam omogućava da utičete na ono što se dešava u centrali u Hirošimi, i koja je snažno fokusirana. Zauvijek ću pamtiti svoju dvogodišnju razmjenu u Japan kao jedan od vrhunaca mog života i rada jer je uronjenost u japansku kulturu vrlo jedinstveno iskustvo koje grije srce.”

Možda vas zanima

Nedavno objavljeno