Utorak, 18 Marta, 2025

Japanska estetika povezuje prošlost i budućnost

Trideset minuta vožnje autobusom od stanice u Kjotu dovodi posjetitelje do mjesta svjetske baštine UNESCO-a, Ryoanjija, zen hrama za koji se naširoko smatra da ima najbolji primjer Japana sekiteija , suhog pejzažnog vrta. Šljunak je pomno razbijen u uzorke koji nalikuju tekućoj vodi, naglašen sa 15 strateški postavljenih kamenčića koji kao da lebde na površini. Intrigantno, bez obzira iz kojeg ugla se vrt gleda, svih petnaest kamena nikada se ne može vidjeti odjednom.

POZIV NA RAZMIŠLJANJE

Azby Brown , pisac, arhitekta i umjetnik koji živi u Japanu više od 35 godina, autor je knjigeJust Enough: Lekcije iz Japana za održivi život, arhitekturu i dizajn. On ističe da Ryoanjijevasekiteibašta poziva na tihu introspekciju, dok posjetitelji razmišljaju o odnosima između 15 kamenja i mogućim razlozima za njihovo grupiranje.

“U tom procesu oni istovremeno postaju više od kamenja, dok ostaju jednostavno vrste inertnih stijena koje se nalaze posvuda u prirodi. Ono što je najvažnije, dizajn Ryoanjija, i njegovih zgrada i vrtova, podstiče nas da zastanemo i razmislimo na nekoliko trenutaka, i da doživimo nešto snažno izvan naše svakodnevne rutine“, kaže Brown . „Veliki dio japanske arhitekture najjednostavnijeg izgleda, uključujući Ryoanji, zapravo nas upućuje da naučimo da promatramo bogatstvo i složenost prirodnog svijeta.”

REVOLUCIJA U DIZAJNU

Ovi koncepti nadilaze međunarodne granice i inspirišu savremene dizajnere—uključujući i one koji stoje iza Mazdinih automobila. Ikuo Maeda je napravio revoluciju u Mazdinim automobilima kada je preuzeo ulogu generalnog direktora za dizajn 2009. Tragajući za konceptom koji bi vodio Mazdinu budućnost, oslanjao se na tradicionalnu mudrost prošlosti i povezao je s dizajnom automobila. U intervjuu za The Japan Journal 2020. godine, Maeda je objasnio: „Kada govorimo o japanskoj estetici, ljudi često misle na  shoji , klizna vrata od papira i bambus. Ali takav pojednostavljen izraz kvari njihovu suštinu. Mislili smo da moramo zauzeti pristup spiritualizma.”

KAKO MANJE POSTAJE VIŠE

Maeda prepoznaje privlačnost praznine iz Zena i Ryoanjijeve bašte, koja se oslanja na tradicionalne japanske koncepte “ ma ” (interval ili prostor) i “ yohaku ” (prazan prostor). Dok zapadnjački senzibilitet obično nastoji ispuniti prostore i tišinu, suprotno je istina sa zenom.

„Ma i yohaku su osjećaji praznine koji skreću pažnju na odnose među stvarima koje postoje u stvarnom svijetu, a time i u estetskom i duhovnom svijetu“, primjećuje Brown. “I ma i yohaku povezani su sa zen budističkim konceptima transformativne praznine – ljepote ništavila.”

Brišući granice između onoga što postoji i onoga što nema, ovi tradicionalni koncepti se sada uključuju u međunarodnu arhitekturu i dizajn enterijera, dajući karakterističnu japansku estetiku. Na sličan način, Mazdina filozofija se temelji na ljepoti oduzimanja, usavršavanju teme dizajna i stavljanju u središte. U tu svrhu, ma i yohaku su također sastavni dio dizajna automobila.

DIZAJN U NOVOM SVJETLU

„Zasnovano na ovim konceptima, dizajn može potaknuti maštu gledatelja i privoljeti osjetila, omogućavajući da se karakteristike koje dizajner želi naglasiti jače ističu“, kaže Akira Tamatani, glavni dizajner Mazde CX-60. “Spoljašnja površina automobila, na kojoj su eliminisani svi suvišni elementi, je kao krajnji izraz yohakua, ili praznog prostora, sa okolnim okruženjem koji se reflektuje na njegovoj površini.” Na ovaj način, ukupni izraz ljepote nadilazi izraz samo automobila, omogućavajući mu da se razmotri u širem kontekstu njegovog okruženja. „Iznutra, elementi u unutrašnjosti automobila su raspoređeni na izuzetno precizan način kako bi stvorili ma , odnosno prostor, u kojem se svjetlost koja dolazi izvana automobila u potpunosti koristi“, kaže Tamatani, napominjući da Ryoanji služi kao odličan primjer Japanska estetika i izraz svjetlosti. „Svjetlo se povezuje sa prolaskom vremena i promjenom godišnjih doba u bašti. Slično tome, naš dizajn koristi svjetlost ne samo da poboljša vanjski oblik i unutrašnji prostor automobila, već i da izrazi protok vremena u bilo kojem trenutku; kroz okolno svetlo koje se reflektuje na površini automobila, ili sija u unutrašnjost”, objašnjava on.

AUTENTIČNA PRIVLAČNOST

Za razliku od industrijskih dizajnerskih trendova koji se fokusiraju na snagu izraza i uticaja, Mazda nastavlja da se oslanja na klasični japanski senzibilitet. „Osjećam da su naši automobili posebno privlačni za ljude koji privlače i cijene ovu autentičnost u proizvodnji, zasnovanu na tradicionalnoj japanskoj estetici“, kaže Tamatani.

Bilo da se nalazi za volanom jednog od najnovijih Mazdinih automobila — refleksije na Mazdi3, na primjer, prenose osjećaj spokoja i mogu se mijenjati ovisno o tome gdje se automobil nalazi i doba dana — ili kroz kontemplaciju u stoljećima- stari kameni vrt u Ryoanjiju, bezvremenski kvaliteti japanskog dizajna nude vrijedne mogućnosti za razmišljanje i povezivanje s našim okruženjem; sve dok u tom procesu dolazi do novih otkrića.

 

Možda vas zanima

Nedavno objavljeno