Srijeda, 24 Jula, 2024

‘Model of the Marque’: 1900-te – Royce 10 HP & Rolls-Royce 10 HP

„Ovu retrospektivnu seriju započinjemo ne jednim, već dva motorna automobila koje je napravio Henry Royce početkom 20. stoljeća. Royce 10 HP, potpuno reinženjering iz postojeće, dobro cijenjene mašine, bio je katalizator za partnerstvo između naših osnivača; Rolls-Royce 10 HP je bio prvi motorni automobil koji je napravljen i prodat pod imenom Rolls-Royce, postavljajući šablon za kompaniju i njene proizvode koji traje do danas. Ovi modeli su neodvojivi u svom nastanku i priči o osnivanju kompanije. Pojedinačno i zajedno, oni imaju jedinstveno mjesto u našoj povijesti i stoga zaslužuju jednako priznanje u panteonu ranih Rolls-Royce automobila.”
Andrew Ball, šef korporativnih odnosa i baštine, Rolls-Royce Motor Cars

Godine 1903., inženjer elektrotehnike Henry Royce vodio je vlastitu proizvodnu kompaniju u Manchesteru. Iako uspješna, za Roycea i druge britanske kompanije spremale su se nevolje u obliku rastuće plime jeftinije uvozne električne robe. Uvijek perfekcionista, Royce je odbio sniziti svoje standarde da bi se takmičio, i umjesto toga je nastojao da se diverzificira u nova područja. Bila je to odluka koja će promijeniti istoriju.

U septembru 1902. Royce je kupio mali francuski automobil, Decauville od 10 KS. Bio je to visoko cijenjen model cijenjene marke i među najboljima dostupnim u to vrijeme. Međutim, karakteristično je da je Royce brzo identifikovao brojne nedostatke i slabosti u njegovom dizajnu, inženjeringu i konstrukciji. Ranije te godine pročitao je tek objavljenu knjigu Automobil: njegova konstrukcija i upravljanje . To ga je uvjerilo da koristi Decauville kao osnovu za bolji vlastiti automobil. Počeo je tako što ga je pažljivo demontirao, praveći detaljne bilješke i crteže svake komponente. Njegov novi dizajn razumno je zadržao neke od svojih ključnih karakteristika, ali je uveo i mnoštvo inovativnih poboljšanja ležajeva, hladnjaka, karburacije i prijenosa.

Takođe je bio opsednut smanjenjem ukupne težine automobila, što je postigao kroz pedantan inženjering i metalurgiju, zajedno sa jednostavnijim mjerama kao što je odustajanje od Decauvilleovog livenog bronzanog zvona upozorenja koje je samo težilo oko 20 kg (preko 40 lb). Možda najznačajnije, Royce je dizajnirao i napravio svoj vlastiti dvocilindrični motor, prvi u dugoj liniji legendarnih pogonskih agregata za automobile i avione koje je stvorio tokom svoje istaknute karijere.

1. aprila 1904. njegov prvi kompletan motorni automobil – Royce 10 KS – po prvi put je krenuo na put. Za Roycea i svijet, ništa više neće biti isto.

U međuvremenu, u Londonu, aristokratski pionir automobilizma i avijacije otvorio je jednu od prvih britanskih prodavnica automobila 1902. On je bio  Charles Stewart Rolls i posao je cvjetao, ali Rolls je bio frustriran što su sve njegove zalihe dizajnirane i proizvedene u inostranstvu; nijedan automobil proizveden u zemlji nije zadovoljio potrebe njegovih klijenata, ili njegove sopstvene standarde kao inženjera školovanog na Kembridžu i uspešnog konkurentnog vozača. Prijatelju, Henryju Edmundsu, posuđen je jedan od prvih proizvodnih primjeraka Royceovog novog motornog automobila od 10 KS. Bio je to, oduševljen je, upravo ono što je Rolls tražio. Dana 4. maja 1904. godine, po nalogu svog prijatelja Edmundsa, Rolls je otputovao u Manchester da upozna Roycea i isproba motorni automobil. Iako potpuno različita po porijeklu i temperamentu, dvojica muškaraca su se odmah zbližila, a Rolls je bio oduševljen automobilom. Tu i tada je izjavio da će prodati svaki motorni automobil koji Royce može napraviti, kroz novu kompaniju i pod novim imenom: Rolls-Royce.

Charles Stewart Rolls vozi se s NJ.KV vojvodom od Connaughta u Royceu 10 HP iz 1904.

Lansiran iste godine, njihov prvi motorni automobil, Rolls-Royce 10 KS, bio je sličan model s dva cilindra izveden iz ranijih Royceovih automobila, ali s mnogim daljnjim dizajnom i mehaničkim poboljšanjima. Kroz ovaj mali, ali epohalni automobil, novi brend je brzo stekao reputaciju inženjerske izvrsnosti, udobnosti, performansi i pouzdanosti koju je zadržao 120 godina kasnije.

Do 1905. Rolls-Royce je dodao modele s tri, četiri i šest cilindara, čiji su uspjesi iu probnim i u prodaji izgrađeni na temeljima modela s dva cilindra od 10 KS. Svi su savršeno utjelovili Royceove najpoznatije principe, koji i danas inspirišu marku: „Uzmi najbolje što postoji i učini ga boljim“ i „Ako ne postoji, dizajniraj ga“.

Možda vas zanima

Nedavno objavljeno