Može li se punjenje baterije platiti karticom i gotovinom ili je moguće samo preko aplikacije?
Električna vozila imaju sve veći doseg i sve duže jamstvo na bateriju, a besplatno punjenje praktički da više niti ne postoji u Hrvatskoj. Početkom svibnja 2024. godine dva velika trgovačka lanca Kaufland i Lidl uvela su naplatu čime je završeno višegodišnje razdoblje punjenja na javnim punionicama, bez naplate. U Zagrebu je preostao besplatan još samo City Center One s dvije lokacije na kojima se koristi vlastiti punjač te se punjenje pokreće kroz aplikaciju eSpots ili preuzimanjem RFID kartice s info pulta trgovačkog centra. Kod Kauflanda i Lidla AC punjenje košta 0,35 €/kWh dok se za DC punjenje plaća 0,45 €/kWh, a naplata se obavlja preko pametnog telefona nakon skeniranja QR koda na punionici (koja nije u njihovom vlasništvu). Drugi način je spajanje preko Moon eCharge, a punjenje kod oba trgovca može trajati najviše sat vremena. Moon eCharge omogućuje korištenje preko mobilne aplikacije i RFID kartice, a podržan je na više od 1.000 punionica u Hrvatskoj: HEP ELEN, Ionity, Hrvatski Telekom, Petrol, Qelo i Moon.
Dakle, mjesta na kojima se baterija može napuniti besplatno rjeđa su od oaza s vodom u pustinji, što nije bio slučaj prije nekoliko godina kada su gotovo svi punjači bili besplatni. Kako je izvan gradova?
Premda na svakih 50 do 100 kilometara postoji barem jedan punjač, problem je što se vrlo često radi o samo jednom punjaču pa ako je netko već zauzeo poziciju za punjenje preostaje vam čekanje. Povremeni problem vlasnicima EV vozila više nisu automobili s unutarnjim sagorijevanjem koji su se parkirali na mjestima za punjenje nego vlasnici strujića koji vozilo na punjaču drže i po četiri-pet sati. Na žalost, vrlo su česti i padovi sustava na punionicama, a na popravak se čeka…
PUNI.HR
Istražili smo koje su sve dostupne opcije punjenja električnog energijom, koliko košta punjenje kod glavnih distributera (cijene su s PDV-om) te gdje se vozilo može puniti karticom i što omogućuje e-roaming. Za početak, potreban vam je pametni telefon na koji ćete instalirati najmanje šest aplikacija kako biste mogli puniti bateriju vozila i to je u pravilu trenutno i najpraktičniji način jer se prethodno može provjeriti raspoloživost odnosno zauzetost punjača – na većini se javnih punionica nudi punjenje izmjeničnom strujom (konektor Type 2 Mennekes) te istosmjernom preko CCS i CHAdeMO (za vozila japanskih proizvođača). Većina punionica nudi kabel za punjenje, ali na pojedinim ćete morati koristiti svoj kabel za punjenje. Na pojedinim se mjestima (oznake HT punionice) još uvijek može koristiti Puni.hr kartica na koju se iznos može unaprijed nadoplaćivati (prepaid sustav) ili plaćati preuzete kilovate kroz mjesečni račun. Nemojte zanemariti da se naplaćuje i naknada za prekomjerno zauzimanje konektora, a pri punjenju postoje i gubici (oko 10 posto) te u bateriju vozila nećete dobiti točno onoliko kilovata koliko je isporučeno i naplaćeno.
ELEN PUNIONICE
HEP (ELEN) upravo provodi mogućnost roaminga odnosno da se na svim ELEN punionicama omogući punjenje korištenjem drugih pružatelja usluge punjenja. Ustrebate li R1 račun za punjenje tu mogućnost nudi ELEN kroz svoju aplikaciju. ELEN će vas svaki put iznenaditi jer se prilikom spajanja na punjač odmah rezerviraju sredstva s kreditne kartice (oko 50 eura) dok se povrat obavlja u roku od nekoliko sati do nekoliko dana, ovisno o politici banke. Cijene punjenja su podijeljene u tri kategorije. Punjenje izvan autocesta je povoljnije te se za snagu do 22,1 kW naplaćuje 0,29 €/kWh (nakon 180 minuta naplaćuje se naknada od 0,06 €/min) dok se za snagu punjenja od 22,2 do 50 kW plaća 0,40 €/kWh (nakon 60 minuta naplaćuje se naknada od 0,06 €/min).
Na autocestama ELEN se od 1.10. do 31.5. za punjenje snagom do 22,1 kW naplaćuje 0,36 €/kWh, za punjenje nazivnom snagom od 22,2 do 50 kW cijena je 0,46 €/kWh dok se punjenje na priključcima nazivne snage iznad 50 kW naplaćuje 0,66 €/kWh. U periodu od 1.6. do 30.9. cijene su veće za 25, 35 odnosno 29 posto: 0,45 €/kWh, 0,62 €/kWh te 0,85 €/kWh. Naplaćuje se i naknada za prekomjerno zauzimanje konektora od 0,14 €/min – nakon 180 minuta za punjenje snagom do 22,1 kW, nakon 60 minuta za snagu od 22,2 kW do 50 kW te nakon 45 minuta za snagu iznad 50 kW.
ONECHARGE
OneCharge je naziv Petrolove usluge punjenja i funkcionalna je preko aplikacije, a cijena punjenja ovisi o snazi punjenja te vremenu provedenom na punjaču. Ako se prethodno ne registrirate u aplikaciji imat ćete 10 posto veće cijene punjenja. 0,39 €/kWh plaća se za nazivnu snagu punjenja do 22 kW (0,43 €/kWh ako niste registrirani), za punjenje snagom od 22,01 do 50 kW cijena po kilovatu je 0,50 eura (0,55 €/kWh za neregistrirane), a punjenje na priključcima nazivne snage iznad 50,01 kW košta 0,73 €/kWh (0,80 €/kWh za neregistrirane korisnike aplikacije). Dodatnih 0,04 €/min plaća se ako punjenje pri 22 kW snage traje duže od 180 minuta (u periodu od 7 do 20 sati), na srednje jakom punjaču se tijekom 24 sata (nakon 60 minuta) plaća 0,08 €/min dok se pri snazi punjenja većoj od 50,01 kW nakon 40 minuta plaća 0,15 €/min (također, 24/7).
MOL PLUGEE
Na punionicama MOL Plugee možete koristiti aplikaciju u kojoj je unesena kreditna kartica, a možete aplikaciju koristiti i kao neregistrirani korisnik naknadim upisom podataka s kartice za plaćanje preuzetih kilovata. Dostupna je u aplikaciji povijest prethodnih punjenja kao i kad je očekivana najveća gužva na punjaču, a u najavi je skora opcija rezervacije mjesta za punjenje. Za one koji nemaju ili ne žele koristiti aplikaciju na pametnom telefonu dostupna je opcija plaćanja punjenja u trgovini (karticom, gotovinom ili karticom za gorivo), što je duži proces jer najprije morate djelatniku platiti određeni iznos, a zatim će djelatnik pokrenuti proces punjenja.
Cijene punjenja su kod MOL Plugee podijeljene prema snazi punjenja. AC punjenje izlaznom snagom od 22 do 43 kW za registrirane korisnike košta 0,45 €/kWh (0,55 € za neregistrirane), a DC snaga iznad 50 kW odnosno 75 kW se naplaćuje 0,66 €/kWh (0,76 €/kWh za neregistrirane). Budite oprezni jer na MOL Plugee punjačima ove cijene vrijede samo 30 minuta, a po isteku se plaća minutna naknada od 0,15 €/kWh. Plaćanjem punjenja na blagajni kupuje se određeni broj kilovata – za 6,50 eura dobit ćete 10 kWh (odnosno 0,65 €/kWh, izlazna AC snaga 22 do 43 kW) dok se za 17,20 eura dobije 20 kWh te snaga punjenja veća od 50 kW (odnosno 0,86 €/kWh).
HT
Na punjačima s oznakom HT mogu se pronaći različite cijene, a koliko će vas koštati svaki preuzeti kilovat piše u aplikaciji eSpoTs te na svakom punjaču – razlog je što punionice nisu u vlasništvu Hrvatskog Telekoma tako da svaki vlasnik određuje cijenu punjenja. Recimo, punjač u zagrebačkoj Iločkoj ulici je među jeftinijim, ali se i s vremena na vrijeme pokvari – cijena po kilovatu je 0,33 eura, bez obzira na vrstu i snagu punjača. Cijena je na određenim lokacijama od 0,22 do 0,80 eura po kilovatu (snaga do 22 kW), a za snage veće od 22 kW cijena ide do 0,80 €/kWh. S istoimenom se aplikacijom kroz roaming opciju (uključuje se u postavkama aplikacije) možete spojiti i na druge davatelje usluge punjenja (Petrol, HEP ELEN, Ionity, ali ne i na MOL Plugee).
IONITY
Odaberete li neku od Ionity punionica i tu će vam trebati istoimena aplikacija na pametnom telefonu kao i kreiranje računa, a na 5 hrvatskih lokacija s ukupno 24 punjača snage do 350 kW (dostupni su inače u 24 europske zemlje) nudi se punjenje plaćanjem mjesečne naknade od 5,99 eura za Passport Motion i 0,53 € za svaki preuzeti kilovat. Druga opcija Passport Power namijenjena je za one koji će puniti svoje vozilo na javnom punjaču više od dva puta mjesečno te se uz mjesečnu naknadu od 11,99 eura plaća 0,44 eura po kilovatu. Cijene u susjednim zemljama imaju istu mjesečnu naknadu, ali je cijena kilovata u većini njih niža za 4 do 7 euro centi.
TESLA
Tesla je za one koji, nakon što je baterija napunjena na 100 posto, ne pomaknu vozilo sa Superpunjača uvela naknadu (bolje rečeno kaznu) za zauzimanje punionice (Supercharger Idle Fee) jer nakon punjenja benzina ili dizela ne ostavljamo aute parkirane pokraj pumpe. U Hrvatskoj kao i u većini zemalja svijeta svaku dodatnu minutu parkiranja napunjenog vozila, (samo) kada je na stanici za punjenje zauzeto više od 50 posto mjesta, naplaćuju 0,50 eura. Ukoliko je stanica s punjačima 100 posto zauzeta tada se ta naknada za napunjena vozila udvostručuje na 1 euro po minuti. Ako se vozilo pomakne u roku od pet minuta od završetka punjenja naplata naknade se poništava.
U SAD-u su na određenim Supercharging lokacijama, umjesto naknade za zauzimanje punionice, uveli naknadu za zagušenje (Supercharger Congestion Fee), a naplaćuje se ako je baterija vozila napunjena iznad 80% (samo u situaciji kad je stanica za punjenje zauzeta). U Tesli žele potaknuti korisnike da punjenje koriste samo u mjeri koja im je zaista potrebna za nastavak putovanja, a ne sve do 100 posto kapaciteta baterije, s ciljem kako bi se povećala dostupnost punjača i za druge vlasnike vozila. U Hrvatskoj uz 8 Superchargera (taktički raspoređenih pored autoceste, na svakih maksimalno 200 kilometara) postoje i 63 Punjenja na odredištu. Cijena na Superchargerima se dinamično mijenja te se kreće od 0,41 do 0,47 EUR/kWh, a dostupna je kroz aplikaciju Tesla te na samim punjačima.
DOSTUPNI PUNJAČI I ELLI
Na kraju spomenimo kako se informirati o dostupnim punjačima možete i putem aplikacija PlugShare i Plugsurfing, a uz mjesečnu pretplatu na Elli imat ćete pristupačne cijene kilovat sata – za 14,99 eura mjesečno cijena je od 0,50 do 0,73 €/kWh, a za 4,99 eura mjesečno cijena kilovata je od 0,60 do 0,79 eura.
Ptruzeto REVIJA HAK