Petak, 24 Januara, 2025

Rolls-Royce ‘Tvorci marke’: Charles Robinson Sykes

  • Kratak pregled života i karijere Charlesa Robinsona Sykesa, rođenog 18. decembra 1875.
  • Blisko povezan sa mnogim vodećim glumcima u priči o osnivanju Rolls-Roycea
  • Ostala značajna djela uključuju trofeje za motorne utrke i komercijalnu umjetnost

“Najpoznatiji potomstvu kao tvorac Spirit of Ecstasy, Charles Sykes bio je multitalentovan umjetnik s dubokim vezama s glavnim igračima u priči o Rolls-Royceu. Njegov profesionalni i umjetnički odnos s Eleanor Thornton bio je ključan u njegovom radu, za koji mu je ona bila možda najveća muza; također je imao koristi od dva moćna pokrovitelja lorda Montagua od Beaulieua i Claudea Johnsona, u čije je ime proizveo neka od najboljih i najtrajnijih umjetničkih djela. Njegove slike motornih automobila Rolls-Royce na jedinstven način oslikavaju njihovu gracioznost i ljepotu, a u svojim prikazima njihovih gotovo isključivo aristokratskih vlasnika, on pruža fascinantan prozor u svijet koji je sada nestao.”
Andrew Ball, šef korporativnih odnosa i nasljeđa, Rolls-Royce Motor Cars

Charles Robinson Sykes rođen je 18. decembra 1875. u Brottonu, rudarskom selu blizu Clevelanda na sjeveroistoku Engleske. Njegov otac i ujak bili su talentovani umjetnici amateri i ohrabrili su ga da nastavi profesionalnu karijeru.

Sykes je započeo svoje umjetničko usavršavanje na Rutherford Art College u Newcastleu. Godine 1898. dobio je stipendiju na Kraljevskom koledžu umjetnosti u Londonu, gdje je studirao crtanje, slikarstvo i skulpturu, pod eminentnim mentorima uključujući anatoma Arthura Thomsona, ilustratora Waltera Cranea i, što je najvažnije, poznatog vajara Eduarda Lanteriea. Sykes je ostao u glavnom gradu nakon što je diplomirao i brzo se etablirao kao multitalentovan umjetnik.

Godine 1902. Sykes je naručio od izdavača časopisa da napravi neke skice. Međutim, klijent nije bio u mogućnosti da plati gotovinom. Umjesto toga, upoznao je Sykesa s Johnom Montaguom, koji će kasnije postati 2. baron Montagu od Beaulieua, ali je za sada pokušavao da pokrene svoj vlastiti projekat časopisa, sjajnog nedjeljnika pod nazivom  The Car Illustrated .

Sa Sykesom koji je pružio ‘Illustrated’ elemente, uključujući sve, od ilustracije naslovnice do modnih crteža, časopis je procvjetao. Bio je jedan od prvih koji je štampao slike u punoj boji, a Sykes je u potpunosti iskoristio nove kreativne mogućnosti koje mu je to ponudilo. Posebno ga je zanimala grčka mitologija i često je uvodio klasične reference u svoj rad. Jedan primjer, njegova naslovna naslovnica za Božić 1907. bila je naslovljena  Ususret zori  i sadržavala je ono što će postati ponavljajuća tema i, s vremenom, globalna ikona: boginja sa krilima od lisoma.

Vrlo je vjerovatno da je inspiracija za ovu figuru bila mlada žena po imenu Eleanor Thornton, koja je bila pomoćnica Johna Montagua; bila je i Sykesova dugogodišnja omiljena muza, pozirajući mu u mnogim prilikama. Budući da su sada zajedno radili na Montagu's magazinu, njihove su priče neizbježno postale još tješnje isprepletene.

1903. godine, prestižna Gordon Bennett Motor Race dolazi u Irsku. Montagu i njegov prijatelj Charles Rolls su se prethodno istakli u utrci na dugim stazama. U tim prilikama je dodijeljen samo jedan trofej klubu sponzora pobjedničkog vozača. Montagu je želio da donira novi trofej, koji će biti uručen klubu postižući najbolji ukupni učinak. Sykes je propisno izradio srebrnu skulpturu ženske figure, vrlo vjerovatno po uzoru na Eleanor, koja uvis drži automobil sa srebrnim krilima. Montagu je bio oduševljen, izjavivši: ‘G. Sykes je spojio originalnost dizajna s ljepotom koncepcije.’

Uz komercijalni rad, Sykes je nastavio razvijati svoju likovnu praksu. Montagu je naručio triptih za župnu crkvu Beaulieu, a bronzanu Bogorodicu s Djetetom koja je još uvijek izložena u kući porodice Montagu. Sykesov talenat za skulpturu formalno je prepoznat kada je njegova bronzana ‘A Bacchante’ – opet gotovo sigurno zasnovana na Eleanor Thornton – bila izložena uz znatna priznanja na Kraljevskoj akademiji umjetnosti (RA) u Londonu i Pariskom salonu.

Sykes i njegova supruga Jessica, njegova ljubav iz djetinjstva s kojom se oženio 1903. godine, postali su bliski prijatelji porodice Montagu i često su boravili kao gosti u Beaulieuu. Ove posjete dale su Sykesu brojne prilike da vidi i putuje u najnovijim automobilima Rolls-Royce, posebno u Silver Ghostu, koji je njegov domaćin posjedovao od 1908. nadalje. Ovi susreti inspirisali su slike koje prikazuju Srebrne duhove u scenama iz automobilskog života tog perioda. Jedan primjer prikazuje Montagua i njegove prijatelje kako stižu na jednodnevno snimanje u Montaguovom prvom Silver Ghost-u, broj šasije 60751, po imenu  Dragon Fly .  Nokturno u plavom  ima Srebrnog duha koji noću stiže u seosku kuću; u  A Ghost Overtaken by the Dawn,  automobil i njegovi pospani putnici kreću kući dok sunce izlazi iznad sela.

Sykesovo umjetničko djelo je prirodno privuklo pažnju Claudea Johnsona, poznatog kao ‘crtica u Rolls-Royceu’, a svi ostali jednostavno kao ‘CJ’, koji je bio prvi Rolls-Royceov komercijalni direktor. U svojoj prethodnoj ulozi sekretara Automobilskog kluba Velike Britanije i Irske (kasnije Kraljevskog automobilskog kluba ili RAC), on je također zaposlio Eleanor Thornton kao svoju pomoćnicu, prije nego što je ona otišla raditi za Montagu.

Karakteristično je da je CJ u Sykesovim slikama vidio zlatnu priliku za promociju. Kompanijin katalog od 80 stranica za 1910-11. uključivao je šest originalnih Sykesovih ulja koja prikazuju automobile Rolls-Royce koji različito stižu u Operu, Country House, Golf Links, Meet, Covert-side i Salmon Stream, tačno odražavajući aristokratskim ukusima i životnim stilovima njegovih patrona. Kompanija je takođe kupila autorska prava na druga dela koja prikazuju druge automobile Rolls-Royce u sumrak, kako stižu na vrh strmog brda i bez napora savladavaju snježnu mećavu.

Ubrzo nakon toga, Sykes je preuzeo svoju najpoznatiju i najtrajniju narudžbu. CJ je želio službenu maskotu Rolls-Roycea – i rekao je Sykesu da želi da izgleda kao impozantna grčka statua  Nike od Samotrake  u Louvreu u Parizu. Datira iz 190. godine prije nove ere i visoka je devet stopa (2,75 m), pojavljuje se kao krilato božanstvo koje silazi s nebesa. Ogrnuta prozračnom tunikom i mantijem, njeno klasično savršenstvo narušava samo odsustvo glave i obje ruke – što je možda opravdano za jednu staru više od 2000 godina.

Sykes je, međutim, smatrao da je Boginja pobjede previše borbena i dominantna da bi bila prikladna tema. Pošto je često putovao u Montaguovim Srebrnim duhovima, verovao je da će delikatnija, eterična figura bolje izraziti sopstveno iskustvo postojanja. Njegova kćerka, Josephine Sykes (‘Jo’), kasnije se prisjetila da je bio ‘veoma impresioniran glatkoćom i brzinom automobila i zamišljao je da čak i tako delikatna stvar kao što je vila može voziti na haubi bez gubljenja ravnoteže’.

Sada je općeprihvaćeno – iako nije neosporno – da je Eleanor ponovo bio njegov model za ono što je Rolls-Royce opisao u pismu Johnu Montaguu kao ‘duh Rolls-Roycea – naime, brzina uz tišinu, odsustvo vibracija , misteriozno iskorištavanje velike energije, prekrasan živi organizam vrhunske gracioznosti poput jedrilice. Takav je duh Rolls-Roycea, a takva je kombinacija vrlina koju je gospodin Charles Sykes tako divno izrazio u gracioznoj maloj dami koja je dizajnirana kao figura Rolls-Roycea.’ Kompanija je bila oduševljena svojom ‘gracioznom malom boginjom’, u kojoj je Sykes, po njenom mišljenju, savršeno ulovio, ‘duh ekstaze, koja je odabrala putovanje cestom kao svoj najveći užitak i spustila se na pramcu automobila Rolls-Royce da uživa u svežini vazduha i muzičkom zvuku njenih lepršavih draperija’.

Sykes je postavljen za jedinog dobavljača nove maskote, koju je proizveo u svom studiju iznad krznarske radnje Herberta Bardera u ulici Brompton Road 193 u zapadnom Londonu. Od 1911. do 1928. lično je nadzirao vlastiti proizvodni tim, koji se sastojao od ljevaoca i modelara voska; nakon toga sve do 1948. njegova ćerka Jo je preuzela kontrolu. Rolls-Royce je tada preuzeo posao u svojoj kući, koristeći nove tehnike livenja od nerđajućeg čelika.

Charles Sykes je umro 1950. Iako se najviše pamti po svom radu sa Rolls-Royceom, a posebno Spirit of Ecstasy, uživao je u dugoj, raznolikoj i uspješnoj karijeri komercijalnog umjetnika. Dizajnirao je naslovnice časopisa i reklame za klijente uključujući De Reszke cigarete, Ensign kamere, Erasmic sapun za brijanje i Ucal tonik za kosu; također je izradio putne postere za željeznicu London & North Eastern (LNER), kao i crteže, slike i crtane filmove. Njegovo je djelo još uvijek visoko cijenjeno i čuva se u brojnim važnim zbirkama, uključujući one Britanskog muzeja i V&A u Londonu. U avgustu 2024. Rolls-Royce je objavio Phantom Scintilla Bespoke kolekciju, inspirisanu gracioznošću, dinamikom i eteričnom lepotom Duha ekstaze; prikladna počast remek-djelu Charlesa Sykesa i njegovom trajnom nasljeđu.

Možda vas zanima

Nedavno objavljeno