Ponedjeljak, 10 Februara, 2025

Rolls-Royce Phantom: 100 godina savršenstva

Godine 2025. Rolls-Royce Motor Cars obilježava stogodišnjicu lansiranja prvog Phantoma. Kroz svoju dugu istoriju, pločica sa imenom Phantom bila je rezervisana za vrhunski model u portfelju marke – sam vrh izvrsnosti.

Svaka iteracija, do i uključujući osmu generaciju koja se trenutno ručno izrađuje u kući Rolls-Roycea u Goodwoodu, doživjela je napredak u dizajnu, inženjeringu, materijalima i tehnologiji. Danas je Phantom vrhunsko prazno platno za Bespoke provizije, gdje klijenti mogu oživjeti svoje najrazrađenije, najmaštovitije i lične vizije. Inspiracija za Bespoke narudžbe je svuda, a Phantomov obim, elegancija, prisutnost i prilagodljivost omogućavaju mu da bude ono što njegov vlasnik želi da bude. Nedavne inspiracije uključuju haute couture (Phantom Syntopia), poznate filmove (Phantom Goldfinger), kinesku kulturu (Phantom Extended ‘Year of the Dragon’) i maskotu duha ekstaze (Phantom Scintilla).

Phantom je oduvijek imao isti osnovni cilj: pružiti najveličanstveniji, najpoželjniji i, iznad svega, motor bez napora na svijetu – najbolji od najboljih. Na početku Phantomove godišnjice, Rolls-Royce otkriva fascinantnu priču iza svog vrhunskog proizvoda i kako je zaradio – i održao – tu reputaciju kroz vijek stalnih, često dubokih promjena.

1926 Rolls-Royce 4050hp Phantom I Brougham De Ville

NOVI POČETAK
Rolls-Royce je prvi put zaslužio priznanje ‘najboljeg automobila na svijetu’ sa 40/50 KS, univerzalno poznatim kao Silver Ghost, lansiranim 1906. godine. Ključ njegove legendarne reputacije bio je princip stalnog poboljšanja Henryja Roycea na njegov temeljni inženjering, koji je vodio na bazi gotovo šasija po šasija.

Do 1921. godine, Royce je shvatio da dizajn Silver Ghosta dostiže tačku u kojoj dalji razvoj neće biti moguć bez ugrožavanja glatkoće ili pouzdanosti – oboje do sada bitnih elemenata karaktera i legende Rolls-Roycea. Stoga je započeo rad na njegovoj zamjeni.

“Rolls-Royce Ltd moli da objavi da, nakon dugotrajnih testova, sada mogu demonstrirati i prihvatiti narudžbe za novu šasiju 40/50 HP. Šasija 40/50 KS koju su do sada proizvodili prodavaće se kao i do sada… Originalna šasija ovog tipa bila je čuvena Silver Ghost, a da ne bude zabune takva će šasija biti poznata kao Silver Ghost model, dok će nova šasija biti poznata kao Novi fantom.”
Originalni oglas iz The Times Newspaper, subota, 2. maj 1925

Uprkos tome što je napisana u terminima koji danas izgledaju prilično čudno i stilizovano, ova reklama je ušla u istoriju. To je bilo prvo javno prihvaćanje od strane Rolls-Roycea da će se odlazeći model službeno zvati Silver Ghost, a ne kao prezime. Što je još važnije, to je bila prva zabilježena upotreba imena Fantom.

IGRA IMENA
Iako ne postoje konkretni dokumentarni dokazi, čini se sigurnim pretpostaviti da je ime Phantom skovao energični i uvijek inventivni komercijalni direktor Rolls-Roycea, Claude Johnson. On je bio taj koji je prepoznao da imenovanje proizvoda kompanije može djelovati kao prodajni uređaj, a njegova plodna mašta proizvela je nadahnuti naziv ‘Silver Ghost’ za inače prozaično naslovljen 40/50 HP 1907. Iste godine je krstio još jedan 40/50 HP ‘Green Phantom’, prije nego što je dodijelio prilično upečatljiviji ‘Silver Fantom’ na dva primjera iz 1909.

Johnson je jasno razumio moć imena kao što su Phantom, Wraith i Ghost da prenesu natprirodnu tišinu i eteričnu gracioznost proizvoda; svi su krasili Rolls-Royce motorne automobile u modernoj eri iz potpuno istog razloga . Koliko bi drugačija istorija bila da je umjesto toga usvojen jedan od njegovih maštovitijih pokušaja – Dreadnought, The Cookie, Yellow Bird, The Elusive Pimpernel.

OSNOVA ZA VELIČINU Reklama Timesa je takođe uverila čitaoce da će Novi Phantom zadržati „slatke kvalitete koji se uvek povezuju sa Rolls-Royce proizvodima”. U to vrijeme, Rolls-Royce je isporučio samo šasiju, sa oblikom, stilom i izgledom samog motornog automobila u rukama nezavisnih proizvođača karoserija, koji su kreirali karoseriju po mjeri prema specifikaciji vlasnika. Rolls-Royce je ponudio Novi Phantom u obliku dugog međuosovinskog razmaka, pogodnog za formalne dizajne limuzina i limuzina, i sa kraćim međuosovinskim rastojanjem idealnim za motorne automobile vlasnika-vozača sa zatvorenim, otvorenim i ‘sportskijim’ karoserijama.

Tada kao i sada, Phantomove izdašne proporcije omogućavale su vlasnicima da navedu gotovo svaki detalj ili popust koji su poželjeli. Neki klijenti su u svojim limuzinama sa dugim međuosovinskim rastojanjem tražili skrivene pisaće stolove ili povremeno okretna sedišta, dok je poznato da su vlasnici-vozači tražili sefove, namenske prostore za odlaganje palica za golf, pa čak i, u jednom poznatom slučaju, tajni pretinac za nošenje dijamanata.

8. maja 1925. magazin Autocar objavio je recenziju novog modela. “Malo je firmi koje se bave proizvodnjom motornih automobila koje uživaju takvu reputaciju kao Rolls-Royce Ltd”, oduševljeno je. “Gotovo spojena imena postala su poznata riječ za luksuz, a svaki romanopisac dostojan tog imena daje istaknuti izgled bilo kojem liku pripisuje mu ili njoj posjedovanje jednog od automobila ove firme.” Sa Phantomom, Rolls-Royce je očigledno uspio ne samo da zadrži, već i unaprijedi kvalitete koje je uspostavio i proslavio Srebrni duh.

1933 Rolls-Royce Phantom II
1933 Rolls-Royce Phantom II

NAPRED I GORE Iako su nesumnjivo zadovoljavajući, takvi pohvali nisu odvratili Henryja Roycea. Dizajn originalnog New Phantoma pomno je pratio dizajn njegovog prethodnika, Silver Ghost – toliko blisko, zapravo, da ga neki moderni entuzijasti nazivaju ‘Super Ghostom’. Tokom naredne četiri godine, Royce je nastavio da usavršava svoj dizajn sve dok 1929. godine The Times nije objavio novu reklamu koja je najavljivala dolazak Phantoma II. U oglasu su navedena sva inženjerska poboljšanja i nadograđene komponente koje su opravdale njegovu oznaku kao potpuno novi model.

VIVE LA DIFFÉRENCE
Pomalo ironično, jedina osoba koja je ostala neimpresionirana bio je sam Royce, koji je insistirao da je čak i Phantom II s kratkim međuosovinskim razmakom iritantno prevelik za njegovu ličnu upotrebu. Stoga je dao instrukcije svom dizajnerskom timu da razvije kompaktniju, sportskiju varijantu Phantom II u kojoj bi mogao uživati ​​u vožnji širom Francuske do svoje zimske kuće u Le Canadelu na Azurnoj obali.

Dizajneri su poslušno proizveli blisko spojeni automobil, 26EX – „EX“ što znači „Experimental“ – na prilagođenoj kratkoj šasiji Phantom II. Podaci pokazuju da ni prodajni odjel Rolls-Roycea ni tvornica nisu bili oduševljeni konceptom; zaista, da nije zamišljen kao Royceov lični transport, možda uopće ne bi bio izgrađen.

Kako se ispostavilo, veoma uspješna kontinentalna prodajna turneja pokazala je da je, u stvari, postojala velika potražnja za automobilom sposobnim da se kreće velikom brzinom na dugim udaljenostima po glatkim, ravnim putevima Evrope. Rolls-Royce je uspješno ispunio ovu potražnju sa sada visoko cijenjenim Phantom II Continental – možda jedinom varijantom prije Goodwood Phantoma u kojoj su težina, otpor vjetra i drugi faktori vezani za performanse bili uzeti u obzir jednako kao i udobnost putnika.

NOVA SNAGA U VREMENU
U vrijeme Royceove smrti 1933. godine, kompanija je već bila previše svjesna da kupci luksuznih automobila traže modele koji nude više snage bez žrtvovanja udobnosti ili izvrsnosti. Američki konkurenti, uključujući Cadillac, Lincoln i Packard, odgovarali su sa 8, V12, pa čak i V16 cilindričnim motorima, koji su brzo zasjenili redne šestocilindrične jedinice velike konjske snage koje su tako dobro služile Rolls-Royceu tako dugo .

S obzirom na ovaj komercijalni pritisak i dokazano iskustvo kompanije u dizajniranju i izgradnji avio-motora, bilo je neizbježno da će sljedeći Phantom imati V12 motor. U skladu sa tradicijom, dolazak Phantoma III 1936. godine najavljen je u The Timesu , koji je obavestio javnost da „mnoge izvanredne karakteristike razlikuju ovaj automobil od njegovog čuvenog prethodnika Phantom II“.

Glavni među njima bio je novi motor, sa 12 cilindara koji „daju veću glatkoću motora, fleksibilnost, tišinu i ubrzanje“ – sve ključne uslove za legendarni Rolls-Royceov napredak bez napora. Novi V12 motor je takođe bio kompaktniji od starog ravnog 6, omogućavajući kraći poklopac motora i veći putnički prostor. Međutim, najvažnije je da je isporučio povećanu snagu koju su tražili kupci – 165 KS u odnosu na 120 KS kod Phantoma II, popevši se na 180 KS u kasnijim automobilima.

Udobnost je dodatno poboljšana nezavisnim ovjesom prednjih kotača. „Ovo je posebno uočljivo na zadnjim sedištima u svim uslovima na putu i dodatno je poboljšano izvanrednim kvalitetima držanja puta i stabilnošću u krivinama čak i pri velikim brzinama“, navodi se u reklami, dok je novi okvir šasije Phantoma III omogućio šira, udobnija zadnja sedišta. .

I nisu samo putnici imali koristi. Kako je istaknuto u reklami, Phantom III je učinio život opuštenijim i za vlasnike-vozače i šofere, objašnjavajući: „Modifikacija položaja brzine promjene [ručice mjenjača] i ručice kočnice omogućava lak ulazak na vozačko sjedište sa ofsajd… upravljač je lakši u radu, ima veću blokadu upravljača i automobilom se lakše upravlja zbog kraćeg međuosovinskog razmaka.”

Phantom III je bio prikladan za sve stilove karoserije, kao i upotrebu vlasnika-vozača i vozača. I dok nikada nije bio u stanju da nadmaši svoje američke rivale po ceni, reputacija Rolls-Roycea je bila tolika da je ostao jedini izbor za one koji su želeli da iskuse najveći mogući komfor i da se vide da voze najbolje.

SVIJET koji se mijenja
Ime Phantom je krasilo najbolje od najboljih automobila na svijetu nekih 14 godina kada je izbio rat 1939. Rolls-Royce je obustavio proizvodnju automobila, a kada se mir vratio 1945. godine, kompanija se našla u potpuno drugačiji svijet – ali onaj koji je očekivao i za koji se pripremao.

Rolls-Royce je ispravno predvidio da će pod poslijeratnom štednjom morati učiniti svoje motorne automobile manje složenim, lakšim za servisiranje, mnogo jeftinijim za proizvodnju i mogućnostima korištenja zajedničkih dijelova. Istovremeno, bilo je nepokolebljivo da neće doći do smanjenja kvaliteta.

Njegovo rješenje je bio Rationalized Range, koji je debitovao 1946. sa Silver Wraithom. Njegov novi motor sa šest cilindara bio je korak unazad u odnosu na V12 motor Phantom III, ali relevantan u teškim vremenima. Činilo se da u modernom svijetu nema mjesta za Fantoma.

1972 Rolls-Royce Phantom VI limuzina
1972 Rolls-Royce Phantom VI limuzina

KRALJEVSKA INTERVENCIJA
Priča o Fantomu bi se tu mogla završiti, da nije bilo dva slučajna događaja.

Kao dio tekućeg razvojnog procesa za Rationalized Range, inženjeri su proizveli četiri eksperimentalna EX automobila na 229,5-inčnoj šasiji sa 8 motorom. Jedna od njih, opremljena karoserijom Park Ward & Co limuzine, službeno je nazvana Silver Phantom (a nezvanično poznata kao Big Bertha ). Slijedila je manja, lakša limuzina verzija, poznata kao Scalded Cat .

U isto vrijeme, Kraljevsko domaćinstvo je nastojalo zamijeniti svoju zastarjelu flotu Daimlera – marku koju je favorizirao otkako je automobil izumljen – ali je bio nezadovoljan asortimanom koji je tada bio u ponudi.

Godine 1950. od Rolls-Roycea je zatraženo da isporuči formalnu limuzinu za kraljevske dužnosti. Kompanija je dugo bila željna da uzurpira Daimler u Royal Mews, i rado je proizvela ‘jednokratnu’ limuzinu sa dugim šasijama sa 8 osovina sa karoserijom HJ Mullinera. Tokom proizvodnje, automobil je dobio kodno ime Maharajah , i pod tim imenom ostaje u aktivnoj službi u Royal Mews-u do danas.

Kada su uslijedili zahtjevi za sličnim automobilima od drugih kraljevskih i šefova država, Rolls-Royce je rado udovoljio. Kompanija je odlučila da bi bilo prikladno da tako prestižni automobili ožive ime Phantom. U narednih sedam godina, marka je proizvela samo 18 primjeraka Phantoma IV, uključujući i drugi motorni automobil za Royal Mews, landaulette pod nazivom Jubilee, isporučen 1954. godine.

POSLJEDNJA HURRAY
Vrhunsko iskustvo Rolls-Roycea ponovo je postalo nešto šire dostupno 1959. godine sa lansiranjem Phantom V – sjajne limuzine opremljene karoserijama od strane domaćeg proizvođača karoserija, Park Ward & Co., i drugih nezavisnih kompanija , uključujući James Young Ltd i HJ Mulliner & Co. (Rolls-Royce će nastaviti da kupuje potonji, spajajući ga sa svojim vlastitim proizvođačem karoserija kako bi formirali Mulliner Park Ward). Dva motorna automobila, poznata kao Canberra I i Canberra II , napravljena su za kraljevsku službu, sa prozirnim kupolama od perspeksa iznad zadnjih odjeljaka i skrivenim osvjetljenjem za bolji pregled putnika u formalnim prilikama.

Nakon 13 godina i 832 primjerka, Phantom V je dobio dovoljno tehničkih nadogradnji da bude označen kao Phantom VI. Kao i kod svih svojih prethodnika, ova nova iteracija je dala prioritet udobnosti, sa odvojenim sistemima klimatizacije za prednje i zadnje pregrade. Većina od 374 primjerka bile su limuzine s karoserijom kompanije Mulliner Park Ward Ltd., ili James Young Ltd.: posljednji Phantom VI, landaulette, isporučen je sultanu Bruneja 1993. godine.

Phantom VI je bio posljednji model s karoserijom na šasiji koji je Rolls-Royce ikada proizveo, a njegovim prekidom je faktički prekinuta tradicija izgradnje karoserija sve dok nije oživljen u Goodwoodu 2017. sa ‘Sweptailom’.

PHANTOM REBORN
Kada je marka ponovo lansirana u novom Domu Rolls-Roycea u Goodwoodu, model tipa ‘Phantom’ brzo se pojavio kao prirodan i očigledan izbor za njegov inauguralni motorni automobil. Koncept dizajna, za koji je konsultovan legendarni Rolls-Royce dizajner John Blatchley i koji je on odobrio, uključivao je elemente potpisa naslijeđene od prethodnih generacija. To uključuje dugačko međuosovinsko rastojanje sa prednjim točkovima dobro napred i minimalan prednji prepust karoserije, dugu haubu sačinjenu od masivnog metalnog prostora duž bočne strane i uzdižući zamah ivice vrata prema prednjim stubovima vetrobranskog stakla.

Prvi direktor dizajna Rolls-Royce Motor Cars-a u eri Goodwooda, Ian Cameron, formirao je poseban tim za kreiranje dizajna interijera za dugo očekivani novi model. Njihov zadatak je bio da izraze ambijent prošlih Fantoma i tradicionalne visokokvalitetne materijale karoserije – kožu, drvo, tepisone sa dubokim dlakama – na potpuno moderan način.

U minut iza ponoći, 1. januara 2003. godine, prvi Phantom VII je predat novom vlasniku. Za razliku od svakog Phantoma koji je ranije bio, napravljen je u potpunosti u kući od strane Rolls-Royce Motor Cars-a, sa karoserijom svemirskog okvira prema jednom dizajnu, a ne sa karoserijom. U jednom važnom smislu, međutim, zadržao je vezu sa svojim naslijeđem, jer je svaki automobil ručno napravio tim vještih zanatlija. Štaviše, Marqueov program Bespoke značio je da je Fantom zapravo prazno platno na kojem su korisnici mogli ostvariti svoje vlastite vizije i želje.

Rolls-Royce Phantom Goldfinger u Stoke Parku
Rolls-Royce Phantom Goldfinger u Stoke Parku

EVOLUCIJA SE NASTAVLJA
Tokom svog 13-godišnjeg životnog veka, Phantom VII je učvrstio Rolls-Royce kao eminentnog svetskog proizvođača superluksuznih motora i svoje mesto kao vrhunski proizvod ove marke. Ali baš kao i njihovi prethodnici, Rolls-Royceovi dizajneri i inženjeri shvatili su da je savršenstvo pokretna meta: da Phantom nikada nije ‘završen’.

Rolls-Royce je 2017. predstavio Phantom VIII. Ovo je bio prvi Rolls-Royce koji je izgrađen na arhitekturi luksuza, unapređenju potpuno aluminijumskog svemirskog okvira koji se koristi na Phantomu VII, i dizajniran da podupre svaki budući automobil proizveden u Goodwoodu.

Phantom VIII je posebno dizajniran da bude vrhunsko platno za naručivanje po narudžbi. Imajući to na umu, to je jedini model Rolls-Roycea koji ima galeriju – neprekinuti dio stakla koji se proteže cijelom širinom fascije, iza kojeg klijent može prikazati naručeno umjetničko ili dizajnersko djelo.

Ovaj jedinstveni fokus učinio je Phantom predmetom nekih od tehnički najambicioznijih i najizazovnijih Bespoke projekata koje su ikada poduzeli dizajneri, inženjeri i stručnjaci zanatlije ove marke. Narudžbe kao što su Phantom Syntopia, Phantom Oribe, Phantom Koa i Phantom ‘Inspired by Cinque Terre’ sve uključuju karakteristike, materijale i inženjerske inovacije koje nikada prije nisu viđene u Rolls-Royceu ili bilo kojem drugom automobilu. Svaki od njih je jedinstvena, jedinstvena kreacija koja se nikada neće ponoviti, odzvanjajući prvim Fantomima koji su ručno izrađeni za svoje vlasnike.

SUŠTINA PHANTOM-a
Već 100 godina, ime Phantom zauzima jedinstvenu poziciju u Rolls-Royce porodici proizvoda i priči. Dok su standardi kvaliteta, inženjeringa i dizajna dosljedni u svim Rolls-Royce motornim automobilima, Phantom je uvijek bio najveći, najimpresivniji i, iznad svega, najlakši automobil koji se proizvodi u serijskoj proizvodnji od strane ove marke u svakom trenutku.

Kroz svih svojih osam generacija, Phantom nikada nije bio kompromitovan postojećom ortodoksijom inženjeringa, prolaznim trendovima ili troškovima razvoja. Od originalnog novog Phantoma Henryja Roycea do današnjeg Phantoma VIII, suštinska svrha Phantoma je uvijek ostala ista: izgraditi automobil koji vlasnicima-vozačima i putnicima nudi najudobnije, zadovoljavajuće iskustvo dostupno na svijetu u tom trenutku. – neprikosnoveni vrhunac luksuza i automobilske izvrsnosti.

Možda vas zanima

Nedavno objavljeno