Ponedjeljak, 10 Februara, 2025

DS, 70-GODIŠNJA ISTORIJA

OČEVI DS

Pokrenut 1938. od strane čelnika Citroën Pierre Boulangera, a slijedio ga je Pierre Bercot, njegov nasljednik od 1950. nadalje, projekat VGD (VGD za „Véhicule à Grande Diffusion” ili vozilo za masovnu proizvodnju) ostvaruje se tek 17 godina kasnije lansiranjem. DS 19 u oktobru 1955. U njenom dizajnu su posebno uključena tri muškarca i razvoj. Prvi, André Lefèbvre, aeronautički inženjer po obrazovanju, strastveni je zagovornik pogona na prednje točkove, kao i aerodinamike, laganog dizajna i centriranja mase. Drugi, samouki inženjer Paul Magès, kreira hidraulički sistem. On izmišlja čuvenu hidropneumatsku suspenziju, zajedno sa hidrauličnim servo upravljačem, kvačilom i kočionim sistemima na DS. Na kraju, talentovani stilista, vajar i slikar Flaminio Bertoni, sa svojim timom dizajnera daje DS-u njegove revolucionarne i elegantne linije.

Flaminio Bertoni

 

 

1955. SALOŽBA MOTORA: DS DEBIJA U PARIZU U četvrtak, 6. oktobra 1955. DS 19 debituje na Salonu automobila u Parizu. Ispod velebnog zasvođenog plafona Grand Palais-a, otkrivanje ovog do sada tajnog automobila izaziva i čuđenje i divljenje. Njegove avangardne, ali elegantne linije odmah postavljaju nova mjerila. Posjetioci i novinari su bukvalno očarani i mogli su samo aplaudirati genijalnosti pridošlice. Legenda kaže da će do kraja dana biti prodato 12.000 DS 19 i da je, kada se emisija zatvori 10 dana kasnije, primljeno oko 80.000 narudžbina!

1950-E: DS UZLIJEĆE! Proizvodnja DS-a počinje 7. oktobra 1955. u fabrici na Quai de Javelu u Parizu (Francuska), dan nakon njegovog debija na Salonu automobila u Parizu. Takav je inovativan izgled prvih modela koji se pojavljuju na cesti, često se okupljaju gužve. Pionirska tehnička i estetska rješenja automobila izazivaju beskrajnu radoznalost jer, ne zadovoljan time što je prava automobilska skulptura, DS je također fokus napredne tehnologije. Na primjer, njegova izvanredna hidropneumatska suspenzija pruža neviđene nivoe držanja ceste i udobnosti. Još jedna nova bezbjednosna karakteristika, njegov izuzetno snažan hidraulički potpomognut kočioni sistem sa prednjim disk kočnicama, daje mu tako kratak zaustavni put da zaista zbuni neke iskusne vozače kada prvi put iskuse DS. Nekoliko verzija DS 19 lansirano je tokom 1950-ih. Prvi je ID 19 uveden u oktobru 1956. godine, a zatim slijede karavan, porodične i komercijalne verzije koje se pojavljuju 1958. godine, u isto vrijeme kada i DS 19 Prestige. DS 19 takođe otvara nove korake 1958. nudeći izbor boja karoserije koje idu od četiri do nečuvenih osam! Prve nadogradnje stila dolaze sljedeće godine 1959. godine, a oblik karoserije je rafiniran produžavanjem stražnjih krila i dodavanjem velikih otvora za zrak u stilu “pepeljare” na prednja krila. Od samog početka, DS 19 uživa u visokoj međunarodnoj karijeri. Sastavlja se u Velikoj Britaniji i Belgiji od 1956. godine, a u Južnoj Africi od 1959. godine. Kao simbol francuske elegancije i avangarde, automobil se izvozi širom Zapadne Evrope, u skoro sve zemlje Commonwealtha, uključujući Kanadu i Australiju i u Sjedinjenih Država, gdje brzo gradi veliku bazu nepokolebljivih obožavatelja.

DS-19-1960

 

DS PRESTIGE: Verzija DS 19 sa vozačem otkrivena je u oktobru 1958. na Salonu automobila u Parizu s ekskluzivnom crnom bojom karoserije, staklenim oknom koji se uvlači između vozačevog i stražnjeg sjedišta i sivim presvlakama s prednjim i stražnjim klupama presvučenim kožom sprijeda i dresom tkanina pozadi. Nazvan DS 19 Prestige, model je lansiran pet mjeseci kasnije, u martu 1959. godine, dostupan sa interfonom, auto radiom i “radiotelefonskim uređajem” kao opcijama. Izuzetno je udoban i uspješno postaje automobil za velike političke i industrijske lidere. Tokom godina, dobija iste tehničke nadogradnje kao i obični DS, a prodaja završava tek u januaru 1975.

POBJEDE U MONTE-CARLO: STRAŠAN TAKMIČARSKI AUTOMOBIL U januaru 1956. godine, tri mjeseca nakon lansiranja, DS 19 debituje na najprestižnijem reliju. Prvi je u svojoj klasi, prvi je francuski automobil i svih šest prijavljenih automobila stiže do cilja. Godine 1959. tim Coltelloni-Alexandre-Desrosiers-a vodi ID 19 do prvog mjesta u ukupnom plasmanu i, tokom godina, slijedi čitav niz posebno hvale vrijednih vrhunskih završetaka. 1966. godine, verzija DS-a „21“ donosi drugu pobedu u Monaku sa finskim timom Toivonen-Mikander za volanom. Odličan automobil za otvorene puteve, DS je takođe zastrašujući trkač širom sveta!

Rallye-de-Monte-Carlo-1959

 

1960-E: DS VODI Tokom 1960-ih, DS 19 potvrđuje svoju reputaciju prefinjenog, udobnog i elegantnog drumskog automobila. Sa redovnim razvojem, nemilosrdno konsoliduje svoju dominaciju nad rivalima. Zatim, u julu 1959. godine, njegov motor od 1.911 ccm doživljava povećanje snage sa 75 na 78 KS kroz uvođenje nove glave cilindra i modifikovanog paljenja. U oktobru 1960. godine predstavljen je čuveni DS 19 Cabriolet, a zatim je snaga ponovo povećana u martu 1961. sa 83 KS za maksimalnu brzinu od 150 km/h! Sledećeg septembra dobija novu potpuno crnu instrument tablu istaknutu svetlosivom trakom na koju je, kao opcija, moguće montirati auto radio kao na DS Prestige. Septembra 1962. DS ima svoj prvi facelifting prednjeg dela. Gubi svoje velike otvore za vazduh na krilima i dobija dva gumena štitnika branika sa vrhom strijele i redizajniran donji branik. Ova nadogradnja dodatno poboljšava aerodinamiku automobila, smanjujući potrošnju goriva i povećavajući maksimalnu brzinu na 160 km/h. U oktobru 1965., godinu dana nakon lansiranja DS Pallas 1964. godine, izlazi novi DS sa motorom od 2.175 ccm viših performansi koji razvija 109 KS za najveću brzinu koja sada iznosi 175 km/h! Pored DS 19, dostupnog od 1955. godine i nazvanog po svom motoru od 1.911 ccm, asortiman koristi i DS 21. DS je imao fejslifting 1967. godine koji, osim njegovog jednoglasno zadivljenog dobrog izgleda, uključuje i novu sigurnosnu karakteristiku sa poznatim zakretnim farovima koji su sada ugrađeni kao standard na vrhunskim modelima Prestige, Pallas i Cabriolet. Od tada, DS osvetljava unutrašnjost uglova pre nego što uđe u njih! Nakon uvođenja u septembru 1968. potpuno crne instrument table i zamjene DS 19 sa DS 20, 1969. dolazi do pojave potpuno redizajnirane kontrolne ploče s tri velika kružna brojčanika i na vrhu ima vizir po cijeloj širini. Ali 1969. je prije svega obilježena velikom mehaničkom nadogradnjom. Motor DS 21 od 2.175 cc opremljen je elektronski kontrolisanim ubrizgavanjem goriva, povećavajući snagu na 139 KS uz maksimalnu brzinu koja sada prelazi 185 km/h… Više nego ikad, DS potvrđuje svoju poziciju u odnosu na konkurenciju i ostaje izvanredan automobil iz svake perspektiva!

DS—Octobar-1969

 

 

DS CABRIOLET: ČETIRI SEDIŠTA NA OTVORENOM Zadatak da konvertuje DS Prestige i poznat po proizvodnji kabrioleta od DS modela od oktobra 1958. godine, proizvođač karoserija Henri Chapron je dobio zadatak da razvije serijski DS kabriolet model. Nakon proizvodnje tri prototipa, lansiranje je održano na Salonu automobila u Parizu u oktobru 1960. Pedantna završna obrada i čiste linije kabrioleta uključuju presvlake od pune kože, a od avgusta 1964. karakteristike karakteristične za DS Pallas, kao što su dodatna prednja svjetla i posebna obloga kotača. Premijum model koji se prodaje za skoro duplo više od DS limuzine, čak i danas DS Cabriolet ostaje merilo u francuskoj automobilskoj estetici i prefinjenosti.

DS-21-Cabriolet-1966 (copyright William KLEIN)

 

 

DS PALLAS: LUKSUZ I IZVRSNOST

Novi DS Pallas predstavljen na Salonu automobila u Parizu 1964. ima nivoe opreme koji nikada ranije nisu viđeni na francuskom serijskom automobilu. Od ostalih modela DS izdvaja se preciznom i posebno luksuznom opremom, uključujući kombinovane trake od nerđajućeg čelika i gume, prepoznatljive kapice na glavi, specijalna zadnja svetla sa hromiranim ukrasima i dodatna prednja svetla. U unutrašnjosti su sedišta deblja, nasloni prednjih sedišta viši, a ekskluzivna kožna presvlaka dostupna je kao opcija. DS Pallas ima iste boje karoserije kao i ostali DS modeli, ali je takođe dostupan isključivo sa metalik bojom.

PREDSjEDNIČKI DS -1968

PREDSjEDNIČKI DS: NAJDUŽE SVOG VREMENA Da bi zamjenio limuzinu koju je na šasiji Traction Avant proizveo proizvođač karoserija Franay 1955. godine, francuski predsednik naručio je novo državno vozilo, koje će biti isporučeno Jelisejskoj palati 14. novembra 1968. Specifikacije su zahtjevale vozilo duže od Lincolna koji je korišćen u vrijeme američkog predsjednika. Razvijen i izgrađen od strane proizvođača karoserija Henri Chapron, ali osmišljen i dizajniran od strane Quai de Javel, ovaj jedinstveni DS ima dužinu od 6,53 metra. Poseduje ultra-luksuznu opremu, sa konveksnim i kosim pregradnim staklom, potpuno smeđom presvlakom, preklopnim sedištem za prevodioce, električnim prozorima, klima uređajem, direktnim i indirektnim osvetljenjem, interfonom i ugrađenim mini barom.

IZGRAĐEN MILION DS!  Milioniti DS, potpuno novi DS 21 Pallas Electronic Injection, proizveden je u fabrici Javel 7. oktobra 1969. U boji metalik Sable, uključujući krov, zatim ide na Salon automobila u Parizu, otvoren od 2. oktobra i gde je mesto je bilo rezervisano. Tamo je ušao u žrijeb pred sudskim izvršiteljem i pobijedio je Gilles Delègue, 22, student druge godine inženjerstva na Ecole Centrale.

1970-te: DOBA ZRELOSTI Promene napravljene na DS-u 1970. i 1971. uglavnom se odnose na njegov prenos. Septembra 1970. DS se nudi sa novim ručnim menjačem sa pet brzina umesto četiri kao standard, a zatim godinu dana kasnije, automatskim Borg-Warner menjačem sa tri brzine. Prije konačnog ispraćaja u julu 1975., nakon vrijedne 20-godišnje karijere, DS dobija konačnu nadogradnju kada je DS 21 zamijenjen DS 23 u septembru 1972. Ovaj posljednji model ima motor od 2.347 ccm s elektronskim ubrizgavanjem goriva, koji razvija 141 ks. za maksimalnu brzinu od skoro 190 km/h.

DS-21-1972—(copyright-A.-MARTIN)

POSLJEDNJI… 1.456.115 . i konačni DS proizveden je u fabrici Quai de Javel 24. aprila 1975. u 15 sati. To je DS 23 Pallas Electronic Injection u Delta Blue. Kao što baner na vetrobranskom staklu pokazuje, to je ujedno i 1.330.755. DS sastavljen u ovoj istorijskoj fabrici. Zatim će biti isporučen vozaču u Žirondu (Francuska) koji je odan brendu, čije je ime izgubljeno tokom vremena, ali koji je pre toga imao osam drugih DS modela!

 

 

DS KAO CINEMA STAR

Na ekranu kao i na putu, DS brzo ostavlja svoj trag. Svijet filma daje mu glavne uloge koje se pamte do danas. Od filma noir do komedije, poput velikih zvijezda briljira u svim žanrovima. Može se naći, na primjer, kod Brigitte Bardot u Parižanku (1957), s Alainom Delonom u Samuraju (1967), sa Jean-Paul Belmondom i Bourvilom u Mozgu (1969), sa Jean Gabin i Fernandelom u That Tender Doba (1964), pa čak i s Louisom de Funèsom u Rabbi Jacob (1973). I ovdje DS simbolizira eleganciju, brzinu i snagu. U nekim slučajevima, njegova futuristička tehnologija je poboljšana, čak pretvorena u fantaziju, kao u Desetoj žrtvi (1965.) s Ursulom Andress i Marcellom Mastroiannijem, gdje ima plavo zatamnjeni prozirni krov, i u Fantomas Unleashed (1965.) sa Jeanom Maraisom kada, opremljen sa dva krila, perajem koji se uvlači i dva mlazna motora, poleti kao avion. Konačno, u neizostavnom filmu Povratak u budućnost 2 (1989) Roberta Zemeckisa u koprodukciji Stevena Spielberga, to je crveno-žuti sci-fi taksi u zamišljenoj budućnosti smještenoj u 2015.

DS: AUTOMOBILSKI SPOMENIK I SKULPTURA Pravi avangardni automobil, od svog lansiranja DS se smatra zaista skulpturalnim. Godine 1957., u svojoj poznatoj knjizi Mitologije , filozof i pisac Roland Barthes u njoj ne vidi ništa više ni manje nego „gotovo tačan ekvivalent velikim gotičkim katedralama“. Iste godine reputacija remek-dela iz dizajnerskog biroa Quai de Javel je takva da je od 7. jula do 24. novembra jedini automobil pozvan na 11. Milanski trijenale. U Palazzo Dell'Arte al Parco, prikazan je za ovaj događaj bez točkova, potpuno okrenut i postavljen nagnut na centralnom postolju više od metra iznad zemlje. „Međunarodna izložba dekorativne i industrijske umetnosti i moderne arhitekture“ veoma zvanično zvuči dodeljuje nagradu za industrijski dizajn karoseriji DS. Za Sajam automobila u Parizu u oktobru 1962., DS koji je upravo imao aerodinamička poboljšanja na prednjoj strani izložen je kao skulptura. I ovdje je automobil bez točkova i sa cijelim podvozjem prikazan na najoriginalniji mogući način. Poput projektila u svom lansirnom silosu, postavljen je potpuno okomito na dno kružne jame koji je za tu priliku opremljen i montiran na motorizovani električni mehanizam koji ga polako okreće oko svoje ose. Učinak na posjetitelje je nezaboravan. A general de Gol, tokom svoje službene posete, neće propustiti da zastane da mu se divi!

DS: AD STAR! Sa dolaskom DS-a, kroz reklamne komunikacije Quai de Javel duva vjetar promjena. Prva brošura štampana u septembru 1955. godine, mesec dana pre njenog predstavljanja na Salonu automobila u Parizu, pravi je vatromet u boji. Autor je René Dumoulin. Onaj pod naslovom Vazduh i voda , objavljen za Sajam automobila u Parizu u oktobru 1959. godine, postavio je tijelo na četiri ogromna crvena balona koji plutaju na vodi. Namijenjena da ilustruje princip hidropneumatskog ovjesa, ova slika nadrealističkog fotografa Pierrea Jahana obilazi svijet. I danas se pamti kao ikona oglašavanja automobila. Od početka 1960-ih, DS oglašavanje je djelo Roberta Delpirea, čiji talenat grafičkog dizajnera i izdavača to pojačava.

DS-19-Ballons-1959

 

 

2014: LANSIRANJE BRENDA DS AUTOMOBILE Osnovan u Parizu 1. juna 2014. godine, DS Automobiles postaje brend za sebe. Njegov cilj je da unapredi vrednosti inovacije i razlike nasleđene od DS iz 1955. godine kako bi otjelotvorio francusku umjetnost putovanja. U 2025. godini DS Automobiles nudi globalnu i raznoliku ponudu sa DS 3, DS 4, DS 7 i N°8. Dizajnirane za kupce koji traže nešto drugačije, koji žele putovati svijetom i uživati ​​u svakom trenutku, DS kreacije ističu se svojim harizmatičnim dizajnom, prefinjenošću interijera, sofisticiranom tehnologijom i prvoklasnom udobnošću. U kombinaciji sa paketom usluga po mjeri, oni nude jedinstveno iskustvo brenda prije, tokom i poslije svakog putovanja. Sa brojnim rekordima od svog ulaska u Formulu E 2015. godine, uključujući dvije dvostruke titule tima i vozača, DS Automobiles je na čelu elektrifikacije i svaki od svojih modela prodaje u elektrificiranoj verziji. Brend također nudi 100% električne pogone, kao i hibride i plug-in sa do 360 KS i pogonom na sva četiri točka. U 2025. godini, DS Automobiles ubrzava svoj prelazak na potpuno električni pogon dolaskom N°8, novog modela koji nudi domet do 750 km. Sa prisustvom u 40 zemalja, DS brend ima ekskluzivnu distributivnu mrežu koja obuhvata skoro 450 DS PRODAVNICA širom svijeta.

2025, DS br.8: POZIV NA ELEKTRIČNO PUTOVANJE Inspirisan konceptom DS AERO SPORT LOUNGE, DS N°8 uživa u besprekornom kvalitetu, proširenom dometu i potpunoj udobnosti što ga čini najsmirnijim električnim automobilima. DS N°8 otelotvoruje dinamičan spokoj više nego ikad kroz novu vrstu SUV Coupéa. DS N°8, prvi 100% električni dizajn kompanije DS Automobiles, ima kombinovani domet od 750 km (WLTP ciklus) i više od 500 km na autoputu zahvaljujući izvanrednom Cx od 0,24. Sa snagom do 350 KS, dostupan u pogonu na dva ili četiri točka, DS N°8 redefiniše standarde udobnosti i utjelovljuje novu francusku umjetnost električnog putovanja. DS priča se nastavlja!

Možda vas zanima

Nedavno objavljeno